Λάμπρος Καραγεώργος, 19/10/2020 - 09:15 facebook twitter linkedin Ασφαλιστική διαμεσολάβηση: Ώριμη, με χαμηλά έσοδα! Λάμπρος Καραγεώργος, 19/10/2020 facebook twitter linkedin Η ασφαλιστική διαμεσολαβηση, αυτή η άγνωστη, δεν είναι πλέον και τόσο άγνωστη μετά τη μελέτη ICAP-EEA που δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες. Μια μελέτη δεν λύνει προβλήματα, αλλά βοηθά στη λύση τους εφόσον αξιοποιηθεί σωστά, που σημαίνει να μελετηθούν τα ευρήματά της με καθαρό μυαλό και να καταγραφούν τα συμπεράσματα με γενναιότητα. Ορισμένα από τα ευρήματα της μελέτης είναι ιδιαίτερα χρήσιμα, όπως π.χ. ότι ξεκαθαρίστηκε –τυπικά τουλάχιστον– ότι οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές ανέρχονται, με βάση τις φορολογικές δηλώσεις, σε 13.400 περίπου. Το νούμερο των 19.000 που αναγράφεται στο μητρώο είναι γιατί κάποιοι περιλαμβάνονται δυο φορές, όπως π.χ. ως επιχειρηματίες και ως φυσικά πρόσωπα. Επίσης οι συντονιστές είναι και πράκτορες και οι έχοντες εταιρείες σε μεγάλο ποσοστό διατηρούν και ατομική επιχείρηση. Βέβαια, από την άλλη πλευρά πρέπει να σημειώσουμε ότι χιλιάδες τραπεζοϋπάλληλοι που κάνουν ασφαλίσεις εκπροσωπούνται από έναν κωδικό της Τράπεζας, όπως και χιλιάδες υπάλληλοι συνεταιρισμών. Υπολογίζεται ότι τελικά με τις ασφαλίσεις ασχολούνται, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, πάνω από 50.000 άτομα. Όμως οι επίσημοι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές είναι περίπου 13.400. Σχετικά με την ηλικία, το 43,9% των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών της έρευνας είναι ηλικίας άνω των 50 ετών, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία –σε ποσοστό 74,6%– είναι άνω των 40 ετών. Επίσης άλλα στοιχεία σοκάρουν και οδηγούν σε δευτέρες σκέψεις και στην ανάγκη περαιτέρω ανάλυσης, όπως π.χ., αναλύοντας τα ακαθάριστα έσοδα από τις φορολογικές δηλώσεις των προσωπικών επιχειρήσεων ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, προκύπτει ότι σχεδόν το ήμισυ αυτών (ποσοστό 49,3%) δήλωσε έσοδα μέχρι 15.000 €. Ακολουθεί το 23,6% με δηλωθέντα έσοδα από 15.001 € έως 30.000 €, ενώ ένα όχι ευκαταφρόνητο ποσοστό (15,1%) δήλωσε έσοδα άνω των 45.001 €. Συγκρίνοντας τα εισοδήματα με πηγή την ΑΑΔΕ και τα ερωτηματολόγια ICAP γίνεται αντιληπτό ότι η δεξαμενή εισοδημάτων έως 15.000 τροφοδοτείται κυρίως από πράκτορες που διατηρούν και άλλον ΚΑΔ και φυσικά από επαγγελματίες κατά τα πρώτα δύο έτη της ενασχόλησής τους, κάτι που παρατηρείται σε μεγαλύτερο βαθμό εκτός Αθήνας και Πειραιά. Αναφορικά με τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές - νομικά πρόσωπα, τα στοιχεία δείχνουν ότι το περιθώριο κερδοφορίας είναι περίπου στο 25%, γεγονός που σημαίνει –αν ληφθούν υπόψη και τα λειτουργικά έξοδα– ότι περίπου το 60-65 % της εισερχόμενης προμήθειάς τους πηγαίνει στους διαμεσολαβητές τους. Κάποια άλλα στοιχεία είναι θετικά και αισιόδοξα, όπως πχ. ότι πάνω από το 70% των επαγγελματιών του κλάδου έχει ανώτατες και ανώτερες σπουδές, δείγμα του υψηλού μορφωτικού επιπέδου των διαμεσολαβητών. NEWSLETTER Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα. Όμως, σχετικά με το επίπεδο της κλαδικής εκπαίδευσης, η πλειοψηφία –σε ποσοστό 59,7% των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών που απάντησε στην έρευνα– δήλωσε ότι έχει σπουδές από το Ελληνικό Ινστιτούτο Ασφαλιστικών Σπουδών. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι ένας μεγάλος αριθμός διαμεσολαβητών απάντησε ότ ως «άλλη» κλαδική εκπαίδευση έχει παρακολουθήσει σεμινάρια τα οποία και παρέχονται από τις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρείες. Κάποια άλλα διαλύουν μύθους, όπως π.χ. ότι η πλειοψηφία της διαμεσολάβησης ασχολείται με το «αυτοκίνητο». Σχετικά με τη διάρθρωση της αξίας της ετήσιας παραγωγής των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών της έρευνας, το 38,8% προέρχεται από ασφάλειες υγείας και συμπληρωματικές του κλάδου υγείας. Αν και οι ασφάλειες αστικής ευθύνης οχημάτων είναι υποχρεωτικές από το νόμο, οι ασφαλίσεις υγείας (και συμπληρωματικές) αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο της παραγωγής των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, καθώς αποτελούν τα «δυνατά» προϊόντα των περισσότερων ασφαλιστικών εταιρειών. Αξιολογώντας τα κυριότερα προβλήματα του κλάδου της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης στην Ελλάδα σήμερα, «η υψηλή φορολογία» για το 86,6% των ερωτώμενων αποτελεί είτε πολύ σημαντικό είτε πάρα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Η «απουσία ισχυρών φορολογικών κινήτρων για ασφάλειες ζωής» αποτελεί είτε πολύ σημαντικό είτε πάρα πολύ σημαντικό πρόβλημα σε ποσοστό 86,1%. Χαμηλότερο είναι το ποσοστό αυτών (53,9%) που θεωρούν ότι «η χαμηλή ασφαλιστική συνείδηση του πληθυσμού» αποτελεί είτε πολύ σημαντικό είτε πάρα πολύ σημαντικό πρόβλημα. «Ο ανταγωνισμός από τα εναλλακτικά κανάλια διανομής» αναφέρεται ως πολύ σημαντικό ή πάρα πολύ σημαντικό πρόβλημα σε ποσοστό 53,8%. Αξιολογώντας τις στρατηγικές κινήσεις και τους άξονες στους οποίους θα πρέπει να κινηθεί ο κλάδος της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης στην Ελλάδα την προσεχή 5ετία, «η αξιοποίηση της τεχνολογίας» καθώς και «η ανάπτυξη και διάδοση νέων καινοτόμων προϊόντων» αποτελεί είτε πολύ σημαντική είτε πάρα πολύ σημαντική στρατηγική κίνηση σε ποσοστό 83,6%. Επίσης, «η απόκτηση μεγαλύτερης εξειδίκευσης σε ειδικές αγορές - κινδύνους» αποτελεί επίσης είτε πολύ σημαντική είτε πάρα πολύ σημαντική κίνηση σε ποσοστό 74,5%. Πέραν αυτών, επισημάνθηκε το γεγονός ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση σε θέματα εκπαίδευσης, κατάρτισης και πιστοποίησης των διαμεσολαβητών, καθώς επίσης και η ανάγκη σύναψης συνεργασιών και συμμαχιών προκειμένου να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακος αλλά και μικρότερα λειτουργικά κόστη. Τέλος, άλλες εξίσου σημαντικές στρατηγικές κινήσεις και άξονες στους οποίους θα πρέπει να κινηθεί μελλοντικά ο κλάδος είναι η καθολική υποστήριξη των δια- μεσολαβητών από τις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρείες καθώς επίσης και η συνεργασία μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου τομέα ασφάλισης (μικτό ασφαλιστικό σύστημα). Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Επαγγελματικού Επιμελητήριου Αθηνών, η έρευνα περιέχει ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία. Καταγράφει αριθμό ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, προσδιορίζει τους τρόπους άσκησης της δραστηριότητας (νομικές μορφές) και εμφανίζει κατηγοριοποίηση εισοδημάτων. Ακόμη, έχει στοιχεία για το μορφωτικό-εκπαιδευτικό προφίλ των επαγγελματιών του κλάδου, προσδιορίζει τη διαδικασία εισόδου των υφιστάμενων και νέων επαγγελματιών. Παρέχει πληροφόρηση, στοιχεία ισολογισμών, εκτιμήσεις των επαγγελματιών για τη μελλοντική πορεία του επαγγέλματος και μια πληθώρα ακόμη στοιχείων που «ακτινογραφούν» το επάγγελμα, την παρουσία του στην αγορά, και όλα τα στοιχεία που το συνθέτουν και το εντάσσουν στους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Δείχνει γεωγραφική κατανομή του επαγγέλματος και περιέχει χρήσιμη πληροφόρηση και για τα περιθώρια βελτίωσης της παραγωγικότητας και του εισοδήματος των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, καθώς και για άλλες παραμέτρους που αφορούν την άσκηση του επαγγέλματος της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης. Τα ευρήματα, όπως και τα συμπεράσματά της μελέτης, θέτουν βάση για νέες πρωτοβουλίες. Αποτελούν σημείο εκκίνησης για την ατομική εξέλιξη του κάθε επαγγελματία και τη συλλογική του κλάδου, τονίστηκε από τη διοίκηση του ΕΕΑ. Την παρουσίαση της μελέτης, η οποία μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο «εργαλείο» για τους επαγγελματίες, χαιρέτισαν ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Αδ. Γεωργιάδης, ο υφυπουργός Οικονομίας κ. Γ. Ζαββός και ο γ.γ. Εμπορίου και Καταναλωτή κ. Π. Σταμπουλίδης. Ο πρόεδρος του ΕΕΑ κ. Ι. Χατζηθεοδοσίου χαιρέτισε το επίτευγμα της 1ης Κλαδικής Μελέτης και τόνισε την καθοριστική σημασία που έχει για τον κλάδο και τη μελλοντική του πορεία. Τα βασικά σημεία της έρευνας παρουσίασε ο γενικός γραμματέας και πρόεδρος της Επιτροπής Διαμεσολάβησης κ. Δ. Γαβαλάκης,ο οποίος εξήρε τη σκοπιμότητα της μελέτης και παρουσίασε αναλυτικά τα καίρια σημεία αυτής. Την πρωτοβουλία του ΕΕΑ χαιρέτισε ο πρόεδρος της ΕΑΕΕ κ. Αλ. Σαρρηγεωργίου και επισήμανε τον πρωτεύοντα ρόλο της Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης στην ιδιωτική ασφάλιση. Ο πρόεδρος ΕΑΔΕ-ΠΣΣΑΣ κ. Ι. Τοζακίδης επίσης επικρότησε την εκπόνηση της κλαδικής μελέτης. Επαινετικά για την πρωτοβουλία της μελέτης και τη σημασία της τοποθετήθηκαν όλοι οι πρόεδροι των σωματείων του κλάδου, του ΣΕΜΑ κ. Μ. Τζωρτζωρής, του ΠΣΑΣ κα Θ. Γουργούλη, της ΠΟΑΔ κ. Τ. Μιχαλόπουλος και της ΕΕΑΕ κα Δ. Λύχρου. Από την εφημερίδα Nextdeal, τεύχος 458 Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Οι θαλάσσιες ασφαλίσεις φορτίων σε θετικό momentum με τους κινδύνους να παραμονεύουν! Μιλώντας στο σημερινό ετήσιο συνέδριο της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλίσεων (IUMI) στο Βερολίνο της Γερμανίας, ο Mike Brews, πρόεδρος της Επιτροπής... Λάμπρος Καραγεώργος, 18/09/2024 - 15:57
Ιδιωτική ασφάλιση: Άνοιξε ο δρόμος! "Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Nextdeal, τεύχος 546, στήλη ΘΕΣΕΙΣ, 12.09.2024 Η πολιτική άνοιξε έναν δρόμο, μια διάπλατη λεωφόρο ίσως καλύτερα, για... Λάμπρος Καραγεώργος, 17/09/2024 - 10:53
Το Gov.gr Wallet και ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής! Μια μικρή σύγχυση προκάλεσαν οι δηλώσεις τεσσάρων υπουργών για τη χρήση της εφαρμογής Gov.gr Wallet στην ασφάλιση αυτοκινήτου, καθώς λεκτικά... Λάμπρος Καραγεώργος, 26/07/2024 - 15:45
Ασφαλίσεις Υγείας: Υπάρχει λύση; Παραμένει στην επικαιρότητα και θα συνεχίσει για πολύ καιρό να συμβαίνει αυτό, το θέμα των χρεώσεων στα ασφαλιστήρια συμβόλαια υγείας... Λάμπρος Καραγεώργος, 15/07/2024 - 10:25
Πάνος Δημητρίου: Η Generali θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο! Κεντρική φωτογραφία: Πάνος Δημητρίου, Διευθύνων Σύμβουλος Generali Συνέντευξη στον Λάμπρο Καραγεώργο Φωτογραφίες: Ιάκωβος Διζικιρίκης Νέες ευκαιρίες ανάπτυξης εξετάζει η Generali στο δρόμο προς... Λάμπρος Καραγεώργος, 03/07/2024 - 09:16
Ανασφάλιστο αυτοκίνητο: Περάστε από την εφορία Την εκτίμηση ότι οι νέες ρυθμίσεις για τον έλεγχο των ανασφάλιστων οχημάτων θα έχουν θετικά αποτελέσματα ως προς τον περιορισμό... Λάμπρος Καραγεώργος, 20/06/2024 - 10:43