Τέλος στη μακρά διαμάχη μεταξύ της Ισπανίας και της ασφαλιστικής "London Steam-Ship Owners’ Mutual Insurance Association Limited" (London P&I Club) έδωσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Ειδικότερα, το London P&I Club είχε ασφαλίσει το ελληνόκτητο πετρελαιοφόρο Prestige, το οποίο βυθίστηκε το 2002 στα ανοιχτά των ακτών της βορειοδυτικής Ισπανίας, προκαλώντας τεράστια οικολογική καταστροφή. Το πλοίο μετέφερε 70.000 τόνους μαζούτ, το οποίο χύθηκε στη θάλασσα, προκαλώντας σημαντικές ζημιές σε παραλίες, πόλεις και χωριά κατά μήκος της βόρειας ακτής της Ισπανίας και της δυτικής ακτής της Γαλλίας. Έτσι ξεκίνησε μια μακρά δικαστική διαμάχη μεταξύ του ασφαλιστή του σκάφους και της Ισπανίας.
Αρχικά, το ισπανικό Δημόσιο προσέφυγε σε ισπανικό δικαστήριο το οποίο στη συνέχεια διέταξε τον ασφαλιστή να καταβάλει αποζημίωση, με ανώτατο όριο τα 900 εκατ. ευρώ, για τη ζημία.
Η London Steam-Ship Owners’ Mutual Insurance Association Limited με τη σειρά της κίνησε διαδικασία διαιτησίας στο Λονδίνο, η οποία κατέληξε σε απόφαση ότι η Ισπανία μπορούσε να ζητήσει αποζημιώσεις μόνο μέσω διαιτησίας στο Λονδίνο σύμφωνα με το αγγλικό δίκαιο.
Στη συνέχεια, η Ισπανία ζήτησε από δικαστήριο του Ηνωμένου Βασιλείου να επιβάλει την ισπανική απόφαση και έλαβε την υποστήριξή του το 2019. Η ασφαλιστική εταιρεία άσκησε έφεση, με αποτέλεσμα το Ανώτατο Δικαστήριο του Ηνωμένου Βασιλείου να ζητήσει καθοδήγηση από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πήρε το μέρος της Ισπανίας. «Η διαδικασία διαιτησίας που ξεκίνησε στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν μπορεί να εμποδίσει την αναγνώριση της ισπανικής απόφασης που υποχρεώνει τον ασφαλιστή να καταβάλει αποζημίωση για τη ζημία που προκλήθηκε από την πετρελαιοκηλίδα», ανέφεραν οι δικαστές.
Διαβάστε εδώ την απόφαση (στα αγγλικά).