Nextdeal newsroom, 10/4/2025 - 11:10 facebook twitter linkedin Γεράσιμος Σιάσος: «Ατμομηχανή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η δημόσια εκπαίδευση στην Ευρώπη» Nextdeal newsroom, 10/4/2025 facebook twitter linkedin Το κατά πόσο υπάρχει κοινός τόπος ανάμεσα στην ιδιωτική και τη δημόσια εκπαίδευση, καθώς και το αν η σύγχρονη εκπαίδευση μπορεί να συμβαδίσει με τα άλματα καινοτομίας που σημειώνονται, τέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης στο πλαίσιο του 10oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιείται στους Δελφούς από τις 9 έως τις 12 Απριλίου. Στο νέο τοπίο που δημιουργείται στην Ελλάδα μετά την ψήφιση του νόμου που επιτρέπει την ίδρυση μη κερδοσκοπικών ιδιωτικών πανεπιστημίων αφιερώθηκε συζήτηση που συντόνισε η κα Μάρνη Παπαματθαίου, Αρχισυντάκτρια στην εφημερίδα Το Βήμα. «Η ιδιωτική εκπαίδευση μπορεί να φέρει καινοτομία, ευελιξία και υποδομές» σημείωσε ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του College Year Athens, Αλέξης Φυλακτόπουλος τονίζοντας πως το CYA αποτελεί μία «γέφυρα» ανάμεσα στην Ελλάδα και τα αμερικανικά πανεπιστήμια ενώ τόνισε ότι από την ίδρυση του κέντρου το 1962 έχουν αποφοιτήσει 12.000 σπουδαστές πολλοί από τους οποίους είναι σήμερα καθηγητές ελληνικών θεμάτων σε αμερικανικά πανεπιστήμια. «Πρόκειται για ένα εκκολαπτήριο φιλελλήνων», ανέφερε, σημειώνοντας πως οι Αμερικανοί φοιτητές που επισκέπτονται τη χώρα φεύγουν με πολύ θετικές εντυπώσεις. Ειδική μνεία έκανε στις εξελίξεις που έχουν υπάρξει τα τελευταία χρόνια στον τομέα της εκπαίδευσης στη χώρα τονίζοντας τη νέα δυνατότητα που έχουν ιδρύματα όπως το CYA να στέλνουν φοιτητές σε ελληνικά πανεπιστήμια για ένα με δύο εξάμηνα καταβάλλοντας και τα αντίστοιχα δίδακτρα. Όπως σημείωσε, ήδη υπάρχουν σημαντικές συνέργειες με τα πανεπιστήμια της Μακεδονίας, Θεσσαλίας και Κρήτης και εξέφρασε την πρόθεσή του για τη διενέργεια σχετικών συζητήσεων και με το ΕΚΠΑ. Τέλος, υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρξουν περισσότερα αγγλόφωνα προγράμματα με δυναμική να κάνουν την Ελλάδα εκπαιδευτικό προορισμό για φοιτητές από το εξωτερικό. Την ανάγκη να υπάρξει αλλαγή στη νομοθεσία προκειμένου να ενισχυθεί η δυνατότητα υποδοχής ξένων φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια εξέφρασε ο κ. Γεράσιμος Σιάσος, Πρύτανης & Καθηγητής Καρδιολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Όπως εξήγησε, εφόσον ο νέος νόμος δίνει τη δυνατότητα σε αποφοίτους Λυκείου του εξωτερικού να έχουν πρόσβαση στα υπό ίδρυση ξενόγλωσσα μη κερδοσκοπικά ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και για τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα των ελληνικών πανεπιστημίων. Όπως σημείωσε, το ΕΚΠΑ διαθέτει σήμερα 35 ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά και 3 προπτυχιακά προγράμματα ενώ στόχος είναι ο πολλαπλασιασμός τους. Επιπρόσθετα, έθεσε το ζήτημα της ύπαρξης δύο ταχυτήτων για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αφενός μέσω των πανελληνίων εξετάσεων και αφετέρου μόνο με το απολυτήριο Λυκείου για τους φοιτητές σε μη κερδοσκοπικά ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα. Στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε στην ανοιχτή δημόσια συζήτηση για την στροφή σε ένα εθνικό απολυτήριο που θα αλλάξει την εστίαση των μαθητών στις πανελλήνιες και θα στρέψει την προσοχή στις σπουδές εντός του Λυκείου. Σημειώνοντας πως τα μεγάλα πανεπιστήμια της Ευρώπης και των ΗΠΑ διαθέτουν ήδη συνεργασίες με τα δημόσια πανεπιστήμια όπως το ΗΠΑ τόνισε πως είναι ανάγκη να ενισχυθούν αυτές οι συνέργειες υπογραμμίζοντας, εντούτοις ότι «στην Ευρώπη ατμομηχανή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι η δημόσια εκπαίδευση» και ότι στόχος της ελληνικής Πολιτείας θα πρέπει να είναι «η στήριξη δημόσιων πανεπιστημίων για τα οποία πρέπει να είμαστε πολύ περήφανοι καθώς έχουν αποσπάσει σημαντικής διακρίσεις διεθνώς». Mohamed Amersi: «Το εκπαιδευτικό σύστημα χρήζει μεγάλου μετασχηματισμού» «Βρισκόμαστε σε ένα σημείο καμπής. Το εκπαιδευτικό σύστημα χρήζει μεγάλου μετασχηματισμού καθώς δεν μπορεί να ακολουθήσει τις αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στην αγορά», τόνισε ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Amersi, Mohamed Amersi. Όπως εξήγησε, η εκπαίδευση παραμένει στοχευμένη σε αγορές που δεν έχουν σήμερα τη δυναμική που αναδύεται από τους κλάδους των υπηρεσιών και της τεχνολογίας. «Πρέπει να προετοιμάζουμε αυτούς που θα δημιουργούν θέσεις εργασίας, δεν θα ψάχνουν», τόνισε υπογραμμίζοντας την ανάγκη υποστήριξης της καινοτομίας προκειμένου να σταματήσει η διεύρυνση του χάσματος ανάμεσα στην πραγματική αγορά και το εκπαιδευτικό σύστημα. Επιπρόσθετα, σημείωσε την ανάγκη να υπάρξει μεγαλύτερη συνεργασία ανάμεσα στις χώρες ειδικά στους τομείς της εκπαίδευσης, στην ανάπτυξη οικοσυστημάτων συνεργασίας καθώς και στην υποστήριξη της καινοτομίας από τις κυβερνήσεις. «Πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη σύμπραξη εκπαίδευσης και καινοτομίας για να μπορούν οι νέοι να πραγματοποιησουν τα όνειρά τους», υπογράμμισε και αναφέρθηκε στην ανάγκη εξειδίκευσης στα νέα εργαλεία που φέρνει η Τεχνητή Νοημοσύνη. Σπύρος Δημολίτσας: 9 σημεία επηρεάζουν την ανάπτυξη της καινοτομίας Στα σημαντικά ευρήματα μελέτης σε διαφορετικές χώρες του κόσμου αναφορικά με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των κοινωνιών που επηρεάζουν την ανάπτυξη της καινοτομίας παρουσίασε ο κ. Σπύρος Δημολίτσας, Ανώτερος Αντιπρόεδρος Έρευνας και Chief Technology Officer του Georgetown University: Ανταγωνισμός: Παρακινεί ή όχι την καινοτομία; Σε περιοχές όπου ο ανταγωνισμός δεν οδηγεί σε θετικά αποτελέσματα, η καινοτομία περιορίζεται ή καταστέλλεται. Συνεργασία: Ιδιαίτερα σε σχέση με την αναγνώριση και ανταμοιβή της ατομικής και συλλογικής προσπάθειας, η συνεργασία αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την προώθηση της καινοτομίας. Κοινωνική θέση: Οι ευκαιρίες δίνονται μόνο σε προνομιούχα άτομα ή υπάρχει αξιοκρατία; Η κοινωνική θέση επηρεάζει τις δυνατότητες για καινοτομία και εξέλιξη. Ιεραρχίες και εξουσία: Υπάρχει ανοιχτός διάλογος για νέες ιδέες, ανεξαρτήτως της προέλευσής τους; Ή κυριαρχούν οι αυστηρές ιεραρχίες και η εξουσία; Συνεργασία και διασυνδέσεις: Στις κοινωνίες με αξιοκρατία, οι ικανότητες αναγνωρίζονται και αξιοποιούνται μέσω κατάλληλων διασυνδέσεων που λειτουργούν ως πολλαπλασιαστικός παράγοντας για την καινοτομία. Κουλτούρα εργασίας: Υπάρχει ανοχή για την αλλαγή θέσεων εργασίας ή εκτιμάται η σταθερότητα; Ανοχή στη διαφθορά: Η διαφθορά αποτελεί εμπόδιο, ιδιαίτερα για μικρές νέες επιχειρήσεις, οι οποίες πρέπει να το ξεπεράσουν για να ευημερήσουν. Κοινωνική στάση απέναντι στην ευημερία: Στις ευημερούσες κοινωνίες, η διάθεση είναι συνήθως πιο αισιόδοξη, ενώ σε κοινωνίες με δυσκολίες παρατηρείται συχνά μια πιο απαισιόδοξη στάση. Ρίσκο της αποτυχίας: Πώς αντιμετωπίζει η κοινωνία την αποτυχία; Αντί για καταδίκη, θεωρείται ως στιγμή μάθησης και εξέλιξης, επιτρέποντας την ανάληψη ρίσκου και την καινοτομία; Από την πλευρά του, ο κ. Ιωάννης Νικολακόπουλος, Co-CEO & Συνιδρυτής, Code.Hub έθεσε το ερώτημα του πώς μπορούμε να συνδέσουμε πανεπιστήμια και επιχειρήσεις. Όπως είπε, η συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων, επιχειρήσεων και ερευνητικών κέντρων είναι απαραίτητη. Τα πανεπιστήμια πρέπει να παρέχουν γνώση στα μέλη τους, ενώ τα ερευνητικά κέντρα θα πρέπει να χρηματοδοτούνται με ευρωπαϊκούς ή κρατικούς πόρους, με στόχο την ανάπτυξη καινοτομίας και τη σύνδεσή της με τις επιχειρηματικές εφαρμογές. Οι τρεις αυτοί τομείς – πανεπιστήμια, έρευνα και επιχειρήσεις – πρέπει να ευθυγραμμίζονται και να συνεργάζονται για να επιτευχθεί ένα βιώσιμο οικοσύστημα καινοτομίας που με τη σειρά του θα οδηγήσουν σε αύξηση της παραγωγικότητας και των εσόδων για την εθνική οικονομία. Επιπρόσθετα, τόνισε ότι χρειάζεται να αξιοποιηθούν βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, οι οποίες πρέπει να αναπτυχθούν με βάση τις ανάγκες των επιχειρήσεων, προκειμένου να ενσωματωθούν στα προγράμματα σπουδών των πανεπιστημίων. Σκοπός είναι η ανάπτυξη ταλέντων με χρήσιμες και απαιτούμενες δεξιότητες στην αγορά εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε πως προγράμματα όπως bootcamps, σεμινάρια και εκπαιδευτικά προγράμματα μπορούν να προσφέρουν στους νέους τις κατάλληλες δεξιότητες που απαιτούνται από τις σύγχρονες επιχειρήσεις. Τέλος, υπογράμμισε την ανάγκη δημιουργίας ενός πλαισίου για τις δεξιότητες στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης που πρέπει να βρεθεί στο επίκεντρο των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών στρατηγικών, καθώς υπάρχει τεράστια ζήτηση για εξειδικευμένα στελέχη. Τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Νίκος Ερηνάκης, Επίκουρος Καθηγητής Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Διευθυντής Έρευνας, Ινστιτούτο ΕΝΑ. Για να παρακολουθήσετε live τις εργασίες του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών κάντε την εγγραφή σας εδώ Γεράσιμος Σιάσος, Πρύτανης & Καθηγητής Καρδιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Αλέξανδρος Φυλακτόπουλος, Executive Chair, Board of Trustees, College Year in Athens Μάρνη Παπαματθαίου, Αρχισυντάκτρια, Το Βήμα Από αριστερά: Αλέξανδρος Φυλακτόπουλος, Executive Chair, Board of Trustees, College Year in Athens - Γεράσιμος Σιάσος, Πρύτανης & Καθηγητής Καρδιολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών - Μάρνη Παπαματθαίου, Αρχισυντάκτρια, Το Βήμα Mohamed Amersi, Πρόεδρος, Ίδρυμα Amersi Σπύρος Δημολίτσας, Ανώτερος Αντιπρόεδρος Έρευνας και Chief Technology Officer, Georgetown University Ιωάννης Νικολακόπουλος, Co-CEO & Συνιδρυτής, Code.Hub Νίκος Ερηνάκης, Επίκουρος Καθηγητής Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Διευθυντής Έρευνας, Ινστιτούτο ΕΝΑ Από αριστερά: Mohamed Amersi, Πρόεδρος, Ίδρυμα Amersi - Ιωάννης Νικολακόπουλος, Co-CEO & Συνιδρυτής, Code.Hub - Σπύρος Δημολίτσας, Ανώτερος Αντιπρόεδρος Έρευνας και Chief Technology Officer, Georgetown University - Νίκος Ερηνάκης, Επίκουρος Καθηγητής Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Διευθυντής Έρευνας, Ινστιτούτο ΕΝΑ Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε το https://def-x.delphiforum.gr/ Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Η ΕΔΙΠΤ στο πλευρό της Λέσβου για την τουριστική και πολιτιστική της ανάδειξη Στο πλαίσιο της ξεχωριστής εκδήλωσης με τίτλο «Μια βραδιά ανθρωπιάς και πολιτισμού στη Λέσβο», που διοργάνωσε η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου... Nextdeal newsroom, 07/04/2025 - 16:53 7/4/2025
Πλαγίως: Τα Τέμπη και πάλι Τώρα που ο «κουρνιαχτός» κατά Χάρη Κλυν, κατακάθησε, φάνηκε «Το τέρας». Φάνηκε δηλαδή ποιος φταίει για τα Τεμπη. Είναι ο ίδιος... Πλαγίως, 07/04/2025 - 09:25 7/4/2025