Nextdeal newsroom, 14/9/2011 - 16:14 facebook twitter linkedin ΕΑΕΕ: Άλυτο το πρόβλημα του Επικουρικού Κεφαλαίου Nextdeal newsroom, 14/9/2011 facebook twitter linkedin Μη διαχειρίσιμο χαρακτήρισε το πρόβλημα της οικονομικής ρευστότητας που έχει περιέλθει το Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτων το προεδρείο της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών σε συνέντευξη τύπου, καλώντας την πολιτεία να προχωρήσει άμεσα σε πρακτικές-αποτελεσματικές λύσεις και όχι ευχολόγια. Όπως είπε ο πρόεδρος της ΕΑΕΕ Γιώργος Κώτσαλος οι υποχρεώσεις του Επικουρικού ξεπερνούν σήμερα τα 700 εκατ. Ευρώ και αδυνατούν να εξυπηρετηθούν από τα ετήσια έσοδα του που ανέρχονται περίπου στο ποσό των 72 εκ.. ευρώ ετησίως, με άμεση συνέπεια την αδυναμία έγκαιρης και αποτελεσματικής ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις του, ενώ είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος να οδηγηθεί σε στάση πληρωμών και διακοπή της λειτουργίας του. Ο κ.Κώτσαλος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στα ανασφάλιστα αυτοκίνητα τα οποία όπως είπε ξεπερνούν το 1,5 εκ. μεταξύ των οποίων είναι τα οχήματα του στρατού και κρατικά. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος της επιτροπής αυτοκινήτων ΕΑΕΕ και του Επικουρικού Κεφαλαίου Δημήτρης Ζορμπάς απέδωσε το τρομερό όπως το χαρακτήρισε πρόβλημα και στις ανακλήσεις αδειών λειτουργίας των ασφαλιστικών εταιριών. Ο κ. Ζορμπάς αναφέρθηκε σε αναλυτικά στοιχεία σχετικά με την κατάσταση του Επικουρικού στις προσπάθειες της διοίκησής του για την επίλυση των προβλημάτων του.Το προεδρείο κάλεσε την πολιτεία να επαναφέρει για διαβούλευση το άρθρο 48 , προειδοποιώντας ότι αν δεν βρεθεί λύση στην κάλυψη του ελλείμματος του Επικουρικού το τίμημα θα το πληρώσουν οι ασφαλισμένοι, που συνεπάγεται αύξηση ασφαλίστρων. Στο πάνελ συμμετείχαν ο κ. Γ. Κώτσαλος, Πρόεδρος ΕΑΕΕ, κ. Θ. Κοκκάλας, Αντιπρόεδρος ΕΑΕΕ, κ. Α. Σαρρηγεωργίου, Ταμίας ΕΑΕΕ, κ. Δ. Ζορμπάς, Πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτων ΕΑΕΕ και του Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτων και η Μ. Αντωνάκη, Γενική Διευθύντρια ΕΑΕΕ. Οι επισημάνσεις της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών για το Επικουρικό Κεφάλαιο Oι ημερομηνίες για τις καταβολές των αποζημιώσεων στους δικαιούχους προσδιορίζονται σήμερα αναγκαστικά για μετά από τρία (3) χρόνια, Η περιουσία του από εισφορές ανέρχεται μόλις στα 70 εκ. ευρώ. Οι υποχρεώσεις του για καταβολή αποζημιώσεων ανέρχονται στα 700 εκατ. Ευρώ. Σύμφωνα με στοιχεία του Επικουρικού Κεφαλαίου από τις 125.457 εκκρεμείς υποθέσεις ζημιών μόλις οι 1.565 υποθέσεις ξεπερνούν τις 100.000 ευρώ, ενώ οι απαιτήσεις από τις υποθέσεις αυτές (δηλαδή τις 1.565) υπολογίζονται σε 356 εκατ. ευρώ. Βασικοί παράγοντες που οδήγησαν στο υφιστάμενο έλλειμμα είναι δύο. Πρώτος παράγοντας είναι η συνεχής και ανεξέλεγκτη αύξηση του κόστους των καταβαλλόμενων αποζημιώσεων για την ικανοποίηση της ηθικής βλάβης και της ψυχικής οδύνης. Από τα στοιχεία ου Επικουρικού Κεφαλαίου προκύπτει ότι από το έτος 2005 έως το έτος 2009 οι αποζημιώσεις για την ικανοποίηση της ηθικής βλάβης και της ψυχικής οδύνης έχουν αυξηθεί έως και 400%. Ευρωπαϊκή εμπειρίαΌσον αφορά ειδικά τη χρηματική ικανοποίηση της ψυχικής οδύνης της οικογένειας θανόντος, αξίζει να σημειωθεί ότι ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες δεν αναγνωρίζουν τέτοιο δικαίωμα, όπως π.χ. η Ολλανδία και η Γερμανία, όπου ειδικά στην τελευταία το δικαίωμα χρηματικής ικανοποίησης αναγνωρίζεται κατ’ εξαίρεση και σε κάθε περίπτωση δεν ξεπερνάει τα 2.500 – 3.000 ευρώ. Όσον αφορά την ηθική βλάβη αλλά και την ψυχική οδύνη πολλά κράτη μέλη της ευρωπαϊκής οικογένειας έχουν καταφύγει στον καθορισμό αντικειμενικών κριτηρίων για τον προσδιορισμό τους. Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση είναι η περίπτωση της Ισπανίας, η οποία καθόρισε με νόμο τόσο τα πρόσωπα που δικαιούνται αποζημίωσης λόγω ψυχικής οδύνης, όσο και τα ποσά που δίδονται ως χρηματικές ικανοποιήσεις λόγω ηθικής βλάβης ή ψυχικής οδύνης. Προσπάθεια αντικειμενικού προσδιορισμού έχει γίνει και στη Γαλλία και την Αγγλία. Δεύτερος παράγοντας που συνέτεινε στη διεύρυνση του ελλείμματος είναι η παρατηρούμενη, τα τελευταία χρόνια, διόγκωση των περιπτώσεων που εμπλέκεται και καταβάλλει αποζημιώσεις το Επικουρικό Κεφάλαιο, κυρίως λόγω της ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ασφαλιστικών επιχειρήσεων και της αύξησης περαιτέρω του αριθμού των ανασφάλιστων οχημάτων. Σχετικά με τις ρυθμίσεις του άρθρου 48 που αποσύρθηκαν και τις πιθανές λύσεις του προβλήματος 1. Σχετικά με τις αποσυρθείσες ρυθμίσεις του άρθρου 48. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω και με γνώμονα την εξυπηρέτηση του συμφέροντος του κοινωνικού συνόλου κατά τον πλέον πρόσφορο και αναγκαίο τρόπο, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών σε συνεργασία με την ΤτΕ και τη Διοίκηση του Επικουρικού Κεφαλαίου επεξεργάστηκαν, διατύπωσαν και έφεραν προς ψήφιση στη Βουλή τις διατάξεις του άρθρου 48 του σχεδίου νόμου με θέμα «Ενισχυμένα μέτρα εποπτείας και εξυγίανσης των Πιστωτικών Ιδρυμάτων …. και άλλες διατάξεις», οι οποίες εν τέλει πριν από λίγες ημέρες αποσύρθηκαν εσπευσμένα. NEWSLETTER Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα. Οι ρυθμίσεις που προωθούνταν από την Πολιτεία είχαν σκοπό αφενός να παρέχουν τη μέγιστη δυνατή προστασία στα θύματα από τροχαίο ατύχημα και παράλληλα να θέσουν τις απαραίτητες βάσεις στην τιτάνια προσπάθεια για τη στήριξη της ομαλής λειτουργίας και της υπόστασης εν γένει του Επικουρικού Κεφαλαίου. Οι ρυθμίσεις αυτές προέβλεπαν εν περιλήψει τα ακόλουθα: α. ότι το Επικουρικό Κεφάλαιο δεν θα ευθύνεται πλέον για τις περιπτώσεις που προκαλείται ατύχημα από πρόθεση του οδηγού, περίπτωση η οποία άλλωστε δεν προβλεπόταν από τη Οδηγία 84/5/ΕΟΚ. β. ότι το Επικουρικό Κεφάλαιο δεν θα καταβάλλει εφεξής και για καμία από τις περιπτώσεις που παρεμβαίνει χρηματικές ικανοποιήσεις λόγω ηθικής βλάβης και ψυχικής οδύνης. γ. όσον αφορά ειδικά στις αποζημιώσεις που καταβάλλει σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ή πτώχευσης της ασφαλιστικής επιχείρησης, οι αποσυρθείσες ρυθμίσεις προέβλεπαν ανώτατο όριο ευθύνης του Επικουρικού Κεφαλαίου, το οποίο ανερχόταν στις 100.000 ευρώ και περαιτέρω επιμέρους ποσόστωση ανάλογα με το ύψος της κάθε ζημίας, έτσι ώστε να επιβαρύνονται αναλογικά όλοι οι δικαιούχοι αποζημίωσης και κυρίως οι ιδιώτες οι οποίοι ευθύνονται εις ολόκληρον με το Επικουρικό Κεφάλαιο για την καταβολή της αποζημίωσης στους παθόντες από ατύχημα που προκάλεσαν. δ. αύξηση των εισφορών προς το Επικουρικό Κεφάλαιο από 5% επί των καθαρών ασφαλίστρων που είναι σήμερα σε 6% επί των ακαθάριστων εγγεγραμμένων. ε. σημαντική τέλος ρύθμιση είναι αυτή που προέβλεπε προδικασία για την άσκηση αγωγών σε βάρος του Επικουρικού Κεφαλαίου και συγκεκριμένα προέβλεπε υποχρέωση των δικαιούχων αποζημίωσης να υποβάλλουν πρώτα εξώδικη αίτηση αποζημίωσης στο Επικουρικό Κεφάλαιο και ακολούθως εάν δεν έπαιρναν απάντηση μέσα σε ένα μήνα από την υποβολή της αίτησής τους να προχωρούσαν σε άσκηση αγωγής. Στο σημείο τούτο θα πρέπει να σημειωθεί ότι για τη διαμόρφωση του ανώτατου ορίου ευθύνης των 100.000 ευρώ για τις αποζημιώσεις που καταβάλλονται σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας της ασφαλιστικής επιχείρησης λήφθηκαν υπόψη στοιχεία του Επικουρικού Κεφαλαίου, βάσει των οποίων το 98% των υφιστάμενων απαιτήσεων δεν υπερβαίνει το πλαφόν των 100.000 € (συγκεκριμένα σύμφωνα με στοιχεία του Επικουρικού Κεφαλαίου από τις 125.457 εκκρεμείς υποθέσεις ζημιών μόλις οι 1.565 ξεπερνούν τις 100.000 ευρώ, ενώ οι απαιτήσεις από τις υποθέσεις αυτές -δηλαδή τις 1.565- υπολογίζονται σε 356 εκατ. ευρώ). Ενώ για την κατάργηση της υποχρέωσης καταβολής αποζημίωσης για τις μη οικονομικής φύσεως ζημιές (ήτοι για την ψυχική οδύνη και ηθική βλάβη) λήφθηκαν υπόψη ο βαθμός που επιβαρύνουν οι αποζημιώσεις αυτές το Επικουρικό Κεφάλαιο, η ανάγκη να διασφαλισθεί η αποζημίωση για τις οικονομικής φύσεως ζημιές (όπως είναι για παράδειγμα τα έξοδα νοσοκομειακής περίθαλψης και χειρουργικών επεμβάσεων, το κόστος εν γένει αποκατάστασης της υγείας του παθόντος, η διατροφή της οικογένειας του θανόντος, η απώλεια εισοδήματος, κ.λ.π) καθώς και ο γενικός προβληματισμός που υφίσταται επί του θέματος σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Πιθανές λύσεις του προβλήματοςΣε αντιδιαστολή της πρότασης επίλυσης του προβλήματος που προωθούσαν οι ανωτέρω ρυθμίσεις, εκφράστηκαν κάποιες άλλες απόψεις. Επί των απόψεων αυτών σημειώνονται τα ακόλουθα:Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών της Τράπεζας της Ελλάδος προς την κατεύθυνση της διασφάλισης της χρηστής λειτουργίας της ασφαλιστικής αγοράς και τον περιορισμό, αν όχι μηδενισμό, των περιπτώσεων ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ασφαλιστικών επιχειρήσεων θα μπορούσε πράγματι να αποτελέσει παράγοντα για τη συγκράτηση του προβλήματος του Επικουρικού Κεφαλαίου. Όπως εξίσου σημαντικό ρόλο θα μπορούσε να διαδραματίσει η ανάπτυξη από την Πολιτεία μηχανισμών για την περιστολή του φαινομένου της κυκλοφορίας ανασφάλιστων οχημάτων. Ωστόσο δεν υπάρχει επίσης καμία αμφιβολία ότι οι προτάσεις αυτές θα μπορούσαν να έχουν μακροπρόθεσμα κάποια αποτελέσματα. Όμως η επιβίωση του Επικουρικού Κεφαλαίου κρίνεται ΣΗΜΕΡΑ και χρειάζονται λύσεις ΣΗΜΕΡΑ με άμεσα αποτελέσματα.Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, οι επιλογές που έχει η Πολιτεία είναι, κατά την κρίση μας, τρεις: 1. να προχωρήσει σε μερικό περιορισμό των παροχών του Επικουρικού Κεφαλαίου, λαμβάνοντας υπόψη προφανώς τη μέγιστη δυνατή ικανοποίηση της πλειοψηφίας των δικαιούχων αποζημίωσης. Προς αυτήν την κατεύθυνση ήταν οι ρυθμίσεις του άρθρ.48 που αποσύρθηκαν (προς διαβούλευση;) 2. να προχωρήσει σε υπέρμετρη αύξηση των εισφορών των ασφαλισμένων προς το Επικουρικό Κεφάλαιο, επιβαρύνοντας με αυτό τον τρόπο τα ασφάλιστρα και τους ασφαλισμένους. 3. να αποδεχτεί την πιθανότητα το Επικουρικό Κεφάλαιο να προχωρήσει σε στάση πληρωμών. Υπάρχει βεβαίως και μια τέταρτη «θεωρητική» επιλογή, να προχωρήσει η ίδια η Πολιτεία στην άμεση οικονομική ενίσχυση του Επικουρικού Κεφαλαίου. Ωστόσο, στη δεδομένη χρονική στιγμή αυτή η επιλογή είναι μάλλον απίθανη. Όπως επίσης απίθανος είναι ο δανεισμός του Επικουρικού Κεφαλαίου, ο οποίος σημειωτέον επιχειρήθηκε από τη Διοίκησή του, αλλά δεν ευοδώθηκε. Όπως επισημαίνεται η η Ε.Α.Ε.Ε. συμφωνεί με τις εισηγούμενες με το άρθρο 48 ρυθμίσεις, καθώς με τις ρυθμίσεις αυτές επιχειρήθηκε ορθά από την Πολιτεία ένας ισορροπημένος συνδυασμός των ως άνω πιθανών λύσεων, περιορίζοντας αφενός μερικώς και σε ορισμένες περιπτώσεις τις αποζημιώσεις που καταβάλλει το Επικουρικό Κεφάλαιο και προχωρώντας αφετέρου σε μία λογική αύξηση των εισφορών των ασφαλισμένων προς το Επικουρικό Κεφάλαιο, λαμβάνοντας υπόψη τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει σήμερα το σύνολο των ελλήνων πολιτών. Όσον αφορά ειδικά στους περιορισμούς στις παροχές που προτάθηκαν για τις περιπτώσεις των ανακλήσεων, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ανάλογους περιορισμούς προβλέπουν και όλα τα υφιστάμενα στη χώρα μας σήμερα εγγυητικά κεφάλαια που καλούνται να παρέχουν αποζημιώσεις σε περίπτωση ανάκλησης λειτουργίας επιχειρήσεων, όπως για παράδειγμα αναφέρουμε το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) και το Εγγυητικό Κεφάλαιο για τις ασφαλίσεις ζωής. Αμέσως παρακάτω στη σύνδεση "Δείτε Επίσης" μπορείτε να δείτε επιπλέον πληροφορίες για το Επικουρικό Κεφάλαιο Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Nextdeal newsroom, 4/2/2025 Aon: Η κάλυψη αστικής ευθύνης διευθυντών και στελεχών (D&O) μειώθηκε το δ’ τρίμηνο
Nextdeal newsroom, 4/2/2025 Ο Ασφαλιστικός Γονέας επιβράβευσε τους πελάτες της Allianz με € 1,3 εκατομμύρια Επιστροφή Ασφαλίστρων!
Χρυσή διάκριση για την INTERAMERICAN στα Διεθνή Βραβεία Learning and Development 2024 Στην κατηγορία «Best Learning Technology Implementation» για την εκπαιδευτική πλατφόρμα Digital Learning Academy Η INTERAMERICAN τιμήθηκε με Χρυσό Βραβείο στην κατηγορία «Best... Nextdeal newsroom, 04/02/2025 - 11:19 4/2/2025
Τι αναφέρει η ΕΑΕΕ για τα διοικητικά πρόστιμα στην ασφαλιστική διαμεσολάβηση Στις 29 Ιανουαρίου 2025, η EIOPA δημοσίευσε την 5η κατά σειρά ετήσια έκθεση σχετικά με τις διοικητικές κυρώσεις και άλλα... Nextdeal newsroom, 04/02/2025 - 10:01 4/2/2025