Nextdeal newsroom, 31/5/2021 - 10:42 facebook twitter linkedin Παρουσιάστηκε το σχέδιο για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης Nextdeal newsroom, 31/5/2021 facebook twitter linkedin «Ο ΒΟΑΚ σήμερα είναι ο μεγαλύτερος νέος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη. Έχουμε πια την απόλυτη βεβαιότητα ότι διαθέτουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία, έτσι ώστε δημόσιοι πόροι, ευρωπαϊκοί πόροι σε συνδυασμό με τη χρηματοδότηση η οποία θα έρθει από τη χρήση του δρόμου να μας εξασφαλίζει ότι διαθέτουμε πια το εργαλείο για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε ένα έργο το οποίο θα ξεπεράσει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ», σημείωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την παρουσίαση του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). «Με ήσυχη τη συνείδηση, απευθύνομαι στους συντοπίτες μου και τους λέω ότι η δέσμευση τη οποία ανέλαβα προεκλογικά, ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης θα γίνει πράξη είμαι εδώ για να σας το ξαναπώ: ο δρόμος αυτός θα γίνει και η Κρήτη θα αποκτήσει επιτέλους το δρόμο που της αξίζει. Δεν μπορώ να μην θυμηθώ και προσωπικά και βιωματικά τις συζητήσεις τις πολλές που είχα με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη για τη μεγάλη σημασία αυτού του έργου. Ο ίδιος έβαλε τη δική του σφραγίδα όσο του το επέτρεπαν τότε οι συνθήκες. Ήξερε όμως και αυτός πολύ καλά ότι χωρίς αυτόν τον δρόμο η Κρήτη δεν θα μπορέσει ποτέ να εκπληρώσει τη μεγάλη της αναπτυξιακή δυναμική», ανέφερε ο Πρωθυπουργός. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι ο ΒΟΑΚ «αποτελούσε, αποτελεί, θα αποτελεί για μένα αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα. Θέλω να γνωρίζετε ότι αυτός ο δρόμος, θα είναι ένας δρόμος του μέλλοντος. Θα είναι ένα δρόμος, δηλαδή, ο οποίος θα έχει έτοιμες τις υποδομές για ημιαυτόνομη και αυτόνομη οδήγηση. Θα είναι ένας δρόμος ο οποίος θα έχει φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Καθώς οι τρόποι μετακίνησης αλλάζουν, καθώς μετακινούμαστε με γρήγορους ρυθμούς ολοένα και περισσότερο προς την ηλεκτροκίνηση. Πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι υπάρχουν και στο νησί μας οι σχετικές υποδομές για να μπορούμε να υποστηρίξουμε αυτή τη μεγάλη μετάβαση. Και βέβαια, για ένα νησί, με έναν τόσο δυναμικό πρωτογενή αλλά και δευτερογενή τομέα, η ασφάλεια και η ταχύτητα των μεταφορών των αγροτών μας, των βιομηχάνων μας, έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία. Είμαι, λοιπόν, πολύ χαρούμενος που σήμερα είμαστε σε θέση να σας παρουσιάσουμε το σχέδιο για ένα έργο το οποίο είναι ολοκληρωμένο». Ο Πρωθυπουργός τόνισε πως το νησί της Κρήτης «θα πρωταγωνιστήσει και στον τρόπο με τον οποίον αλλάζει ο κόσμος μας και θα ζούμε και την εποχή μετά τον κορωνοϊό. Τεράστιες ευκαιρίες ανοίγονται μπροστά μας για ολόκληρη τη χώρα. Ειδικά για την Κρήτη. Είναι ευκαιρίες τις οποίες δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αφήσουμε αναξιοποίητες και δεν θα το κάνουμε, γιατί μας ενώνει το ίδιο κοινό όραμα για τον τόπο μας και για το μέλλον του. Και είμαι πολύ αισιόδοξος. Είμαι πολύ αισιόδοξος ότι καθώς τελειώνουμε με την περιπέτεια του κορωνοϊού ανοίγεται μπροστά μας ένας νέος μεγάλος αναπτυξιακός κύκλος για ολόκληρη τη χώρα και φυσικά για την πατρίδα μας, για την Κρήτη». O Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, μεταξύ άλλων, σημείωσε: «Παραλάβαμε, όπως έχω πει κι άλλες φορές, μια απλή μολυβιά στο χάρτη. Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου. Τόσα χρόνια συζητιόταν αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί. Με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα σε όλα τα επίπεδα και εξασφαλίζοντάς του τις τρεις πιο βασικές προϋποθέσεις: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της εργασίας που έχει γίνει, αρκεί να σας πω μόνο το εξής: Όσα κάναμε για τον ΒΟΑΚ μέσα σε λιγότερο από 22 μήνες, χρειάστηκαν για το Κόρινθος – Πάτρα έξι ολόκληρα χρόνια. Και μάλιστα για τον ΒΟΑΚ, που είναι ένα έργο και πολύ πιο σύνθετο και πιο μεγάλο. Πολλοί με ρωτάνε γιατί δεν είχε προχωρήσει το έργο μέχρι σήμερα. Η αλήθεια είναι μια: ο κυριότερος λόγος ήταν ότι δεν υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, συνολικά, για όλο το έργο. Εμείς, λοιπόν, εξετάσαμε όλα τα εναλλακτικά σενάρια και καταλήξαμε σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό εργαλείο. Με απλά λόγια: Για πρώτη φορά έχουμε εξασφαλίσει τους πόρους για το έργο αυτό. Αξιοποιούμε την ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έδωσε πολύ σημαντική μάχη για να ενταχθεί ο ΒΟΑΚ στο Ταμείο Ανάκαμψης». Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Γύρω από το Βόρειο Οδικό Άξονα, χτυπάει δυνατά η καρδιά όλης της Κρήτης. Ένα έργο που για δεκαετίες φάνταζε αδύνατο να υλοποιηθεί, πλέον όχι μόνο ωριμάζει με ταχείς ρυθμούς, αλλά σύντομα η Κρήτη θα έχει ένα τεράστιο νέο έργο που θα δώσει ώθηση στην οικονομία και τις προοπτικές της. Πλέον ξέρουμε με σιγουριά ότι αυτή η μέρα θα έρθει. Και δεν θα αργήσει. Και θα έρθει με σκληρή δουλειά. Με τη στήριξη του ίδιου του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη». O Περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, κατά τον χαιρετισμό του, μεταξύ άλλων, σημείωσε: «Θα ήθελα να καλωσορίσω στην Κρήτη, τον Κρητικό Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, μαζί με τους συνεργάτες του για μια ημέρα που πρέπει να αποτελέσει ιστορική ημέρα για το νησί μας. Μια ημέρα που πρέπει με την ολοκλήρωση όλων των μελετών -που οφείλω να τονίσω ότι η νέα χάραξη είναι μια βελτιωμένη χάραξη, αυτή που μας έδωσε το Υπουργείο, που μας έδειξε πριν από 15-20 ημέρες που ήρθαμε στο Υπουργείο. Εμείς από πλευράς δικής μας θέλουμε να συμβάλλουμε θετικά ούτως ώστε τα όποια μικρά προβλήματα ή μεγάλα προκύψουν να μπορούμε να συμβάλλουμε για να μπορεί να υλοποιηθεί αυτό το οραματικό, μεγάλο, αναπτυξιακό, εμβληματικό έργο για την Κρήτη». Η ταυτότητα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) Το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) είναι 294 χλμ και διατρέχει οκτώ δήμους της περιφέρειας Κρήτης κατά μήκος της Βόρειας ανεπτυγμένης ακτής της νήσου και στους τέσσερις νομούς. Συνδέει τις κύριες πύλες εισόδου/εξόδου του νησιού ενώ συγκεντρώνει το μεγαλύτερο μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου. Αξίζει να σημειωθεί ότι γύρω από τον ΒΟΑΚ συγκεντρώνεται περίπου το 80% της τουριστικής δραστηριότητας ενώ εξυπηρετεί το μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού. Τα δε οφέλη που απορρέουν τονίζουν τη σημασία του και λειτουργούν πολλαπλασιαστικά. Η ολοκλήρωση του έργου θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών αυξάνοντας σημαντικό το μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης οδικών ατυχημάτων σε περίπου 7% ετησίως, από περίπου 4% την τελευταία δεκαετία. Σκοπός είναι να μπει ένα τέλος στη θλιβερή πρωτιά των θανατηφόρων ατυχημάτων που σημειώνει το νησί. Παράλληλα αναμένεται να σημειωθεί σημαντική εξοικονόμηση χρόνου του ταξιδιού και σημαντική μείωση της χρονοαπόστασης των μετακινήσεων ενώ θα συμβάλλει στη μείωση του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και των προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης. Όσον αφορά την τουριστική ανάπτυξη, ο ΒΟΑΚ θα συμβάλλει στην ανοδική πορεία της ανάπτυξης της Κρήτης μέσω της αυξημένης κινητικότητας και δυνατοτήτων αξιόπιστης προσπέλασης των τουριστικών και οικονομικών πόλεων. Επιπλέον, θα ενισχύσει σημαντικά την απασχόληση με τη δημιουργία 90.000 έως 130.000 νέων θέσεων εργασίας σε όλο το φάσμα της οικονομίας κατά τη φάση της κατασκευής και μετά από την ολοκλήρωση του έργου και για χρονικό ορίζοντα έως 30 έτη. Ταυτόχρονα θα εξασφαλίσει μείωση ατμοσφαιρικής ρύπανσης, κυρίως, των εκπεμπόμενων αερίων ρύπων ανά όχημα λόγω καλύτερων συνθηκών κυκλοφορίας και σταθερότερων μέσων ταχυτήτων εξασφαλίζοντας παράλληλα ικανοποιητικά εκτιμώμενα επίπεδα θορύβου εκτός κατοικημένων περιοχών με παράλληλη ελάφρυνση και μείωση θορύβου στα αστικά κέντρα. Ακολουθεί αναλυτικά η ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη: Κύριε Υπουργέ, κύριε Περιφερειάρχα, Σεβασμιότατε, Δήμαρχοι, κυρίες και κύριοι, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, τον Κώστα Καραμανλή, τον Υφυπουργό, τον Γιάννη Κεφαλογιάννη, ένα ξεχωριστό μεγάλο ευχαριστώ στον Γιώργο Καραγιάννη για την πολύ σκληρή δουλειά που έχει κάνει για να φτάσουμε στο σημερινό σημείο και βέβαια σε όλες τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Εργαστήκατε πολύ σκληρά, ξεπερνώντας μεγάλα εμπόδια για να μπορέσουμε σήμερα να φτάσουμε στο σημείο να ανακοινώσουμε, με απόλυτη βεβαιότητα, το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του πιο σημαντικού αναπτυξιακού έργου για την Κρήτη για τον επόμενο αιώνα. Σκεφτόμουν καθώς άκουγα την παρουσίαση του Γιώργου (Καραγιάννη), ότι πήρα το δίπλωμά μου το 1986. 35 χρόνια μετά, ένα μεγάλο κομμάτι του ΒΟΑΚ παραμένει ακριβώς το ίδιο με αυτό το οποίο συνάντησα, ως νέος οδηγός, στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Η υπόλοιπη χώρα κατάφερε και απέκτησε με ταχύτητα και σε μεγάλο βαθμό -εξαιτίας αυτής της Παράταξης- ένα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμου. Η Κρήτη όμως έμεινε πίσω για λόγους που λίγο-πολύ σας είναι γνωστοί. Όταν προεκλογικά απευθύνθηκα με ειλικρίνεια στους συντοπίτες μου, σας είπα ότι αναλαμβάνω προσωπικά τη δέσμευση να ολοκληρώσω το Βόρειο Οδικό Άξονα. Δεν σας μίλησα όμως με μεγάλες λεπτομέρειες για το πώς θα μπορούσαμε να υλοποιήσουμε αυτό το έργο. Σας είπα μόνο, πάλι, μιλώντας σας τη γλώσσα της αλήθειας, ότι ο δρόμος αυτός θα έχει διόδια, όπως διόδια έχουν όλοι οι αυτοκινητόδρομοι στην υπόλοιπη επικράτεια. Ο λόγος που δεν το έκανα ήταν γιατί γνώριζα ότι υπήρχε παντελή μελετητική ανωριμότητα αλλά και χρηματοδοτική ανεπάρκεια. Και ότι οι εξαγγελίες οι οποίες είχαν γίνει μέχρι στιγμής αποτελούσαν ουσιαστικά λόγια του αέρα. Όταν, λοιπόν, ήρθαμε στα πράγματα ζήτησα από τον Υπουργό και από το επιτελείο του να μου πουν την αλήθεια για να μπορέσουμε να πούμε την αλήθεια, στη συνέχεια στους συντοπίτες μας. Είμαστε, λοιπόν, σήμερα στο σημείο να μπορούμε να εξαγγείλουμε το χρονοδιάγραμμα για το έργο αυτό, έχοντας καταβάλει πολύ μεγάλη προσπάθεια να ωριμάσουμε τις σχετικές μελέτες, να ολοκληρώσουμε τη χάραξη και να εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση. Ως προς τη χρηματοδότηση πρέπει να σας πω ότι προσωπικά και το επιτελείο μου και το Υπουργείο κατέβαλε μεγάλη προσπάθεια έτσι ώστε μέρος της χρηματοδότησης να εξασφαλιστεί από το νεοσυσταθέν Ταμείο Ανάκαμψης. Σας διαβεβαιώνω ότι δεν ήταν καθόλου εύκολο καθώς το Ταμείο Ανάκαμψης χρηματοδοτεί αυτό το οποίο οι ευρωπαίοι αποκαλούν τις «υποδομές του μέλλοντος». Ο ΒΟΑΚ είναι μία εκκρεμότητα που μας έρχεται, δυστυχώς, από το παρελθόν. Καταφέραμε, όμως, για δύο σημαντικούς αυτοκινητοδρόμους, τις δύο μεγάλες εκκρεμότητες τις οποίες είχαμε, τον Βόρειο Οδικό Άξονα και το Βόρειο Τμήμα του Ε65 να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Δουλέψαμε πάρα πολύ -και θέλω να ευχαριστήσω και τις υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης, τον Υφυπουργό και τον Γενικό Γραμματέα- για το πώς θα εξασφαλίσουμε πρόσθετη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Και έχουμε πια σήμερα την απόλυτη βεβαιότητα ότι διαθέτουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία, έτσι ώστε δημόσιοι πόροι, ευρωπαϊκοί πόροι σε συνδυασμό με τη χρηματοδότηση η οποία θα έρθει από τη χρήση του δρόμου να μας εξασφαλίζει ότι διαθέτουμε πια το εργαλείο για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε ένα έργο το οποίο -όπως σας είπε και ο Υπουργός- θα ξεπεράσει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο ΒΟΑΚ σήμερα είναι ο μεγαλύτερος νέος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη. Δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχο τέτοιο έργο. Για τη σημασία του και την ανάγκη του δεν νομίζω ότι χρειάζεται να σας πείσω ιδιαίτερα. Αρκεί να πω μόνο ότι, αν δεν προχωρήσουμε σε αυτό το έργο, η Κρήτη θα παραμείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Δεν θα μπορέσει ποτέ να παρακολουθήσει την ανάπτυξη της υπόλοιπης Ελλάδος καθώς δεν είναι δυνατόν να είναι εξαρτημένη ως προς την κάλυψη της τουριστικής της κίνησης, αλλά και τις ανάγκες των εμπορικών μετακινήσεων από τον υφιστάμενο δρόμο. Αποτελεί, λοιπόν, αποτελούσε, αποτελεί, θα αποτελεί για εμένα αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα. Όμως τον Βόρειο Οδικό Άξονα τον προχωράμε και για έναν λόγο ακόμα πιο προσωπικό, πιο ανθρώπινο. Νομίζω ότι αγγίζει όλες και όλους. Κυρίως τους συντοπίτες μας που θρήνησαν θύματα και είναι πάρα πολλά αυτά στο Βόρειο Οδικό Άξονα. Και μαζί με τον Λευτέρη Αυγενάκη είχαμε δουλέψει και είχαμε ανακοινώσει, όταν ήμασταν στην αντιπολίτευση, ένα πολύ αναλυτικό σχέδιο για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων με ιδιαίτερη έμφαση στην Κρήτη. Ξέρω, ως γονιός, την αγωνία που κάθε φορά που τα παιδιά μας παίρνουν το αυτοκίνητό τους στην Κρήτη να εξασφαλίσουμε ότι θα επιστρέψουν σίγουρα και ασφαλή στο σπίτι τους. Το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας, φίλες και φίλοι, αγαπητέ Σταύρο, δεν είναι μόνο ζήτημα οδικών υποδομών. Δεν είναι μόνο ζήτημα οδικών υποδομών. Και θέλω, επίσης, εδώ πέρα να πω ότι το Υπουργείο έχει αναπτύξει ένα πρόγραμμα μικρών και μεσαίων παρεμβάσεων σε δρόμους σε ολόκληρη την επικράτεια έτσι ώστε να κάνουμε σημειακές διορθώσεις στα σημεία εκείνα τα οποία γνωρίζουμε από την εμπειρία ότι είναι και επικίνδυνα. Το ζήτημα της οδικής ασφάλειας είναι και ζήτημα εκπαίδευσης, είναι και ζήτημα αντιλήψεων, είναι και ζήτημα νοοτροπίας του πώς αντιλαμβανόμαστε τη σχέση μας με το τιμόνι και δυστυχώς ενίοτε και με το αλκοόλ. Είναι και ζήτημα τεχνολογίας, διότι από ένα σημείο και πέρα θα προχωρήσουμε νομοτελειακά στην ημιαυτόνομη και στην αυτόνομη οδήγηση η οποία θα μειώσει σημαντικά τα ατυχήματα. Και θέλω να γνωρίζετε, αυτός ο δρόμος θα είναι ένας δρόμος του μέλλοντος. Θα είναι ένα δρόμος, δηλαδή, ο οποίος θα έχει έτοιμες τις υποδομές για ημιαυτόνομη και αυτόνομη οδήγηση. Θα είναι ένας δρόμος ο οποίος θα έχει φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Καθώς οι τρόποι μετακίνησης αλλάζουν, καθώς μετακινούμαστε με γρήγορους ρυθμούς ολοένα και περισσότερο προς την ηλεκτροκίνηση. Πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι υπάρχουν και στο νησί μας οι σχετικές υποδομές για να μπορούμε να υποστηρίξουμε αυτή τη μεγάλη μετάβαση. Και βέβαια, για ένα νησί, με έναν τόσο δυναμικό πρωτογενή αλλά και δευτερογενή τομέα, η ασφάλεια και η ταχύτητα των μεταφορών των αγροτών μας, των βιομηχάνων μας, έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία. Είμαι, λοιπόν, πολύ χαρούμενος που σήμερα είμαστε σε θέση να σας παρουσιάσουμε το σχέδιο για ένα έργο το οποίο είναι ολοκληρωμένο. Ξέρω ότι στην πορεία ενός τέτοιου μεγάλου έργου, το οποίο όπως σας είπε ο υπουργός, θα προχωρήσει με τρεις διαφορετικούς τρόπους, σύμβαση παραχώρησης για το μεγάλο κομμάτι από τα Χανιά μέχρι την Χερσόνησο, σύμπραξη Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα από την Χερσόνησο μέχρι την Νεάπολη και από κει και πέρα δημόσιο έργο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο και τελικά μέχρι την Σητεία, το κομμάτι Χανιά- Κίσσαμος εντάσσεται και αυτό στην σύμβαση παραχώρησης, ξέρουμε ότι θα υπάρχουν δυσκολίες. Ξέρουμε, επίσης, ότι ένας από τους λόγους που ο Βόρειος Οδικός Άξονας δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα ήταν διότι, δυστυχώς, υπήρχαν τοπικές αντιδράσεις και τοπικά συμφέροντα τα οποία εμπόδιζαν την ολοκλήρωση ολόκληρου του έργου. Διότι ένα κομμάτι μόνο να λείπει από το έργο αυτό, μια δυσκολία να συναντήσει κανείς, ένα πρόβλημα με την Αρχαιολογία, όπως είχαμε και το ξεπεράσαμε, παραδείγματος χάριν, στα Άπτερα, θα τίναζε ολόκληρο το έργο στον αέρα. Η χάραξη πρέπει να είναι ενιαία. Η χάραξη έχει κλείσει. Μπορεί να υπάρχουν δυνατότητες για κάποιες μικρές αλλαγές αλλά βασικά είναι αυτή την οποία έχει συμφωνήσει το υπουργείο και μας έχει προτείνει το υπουργείο. Και όταν με ρώτησαν στο υπουργείο για την χάραξη τους είπα, δεν θέλω να ξέρω. Δεν θέλω να ξέρω ποια είναι η χάραξη. Εσείς θα μου πείτε τεχνικά ποια είναι η σωστή χάραξη. Η πιο συμφέρουσα και αυτή η οποία μπορεί να πάρει τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και θα δημιουργήσει την ελάχιστη δυνατή αναταραχή, διότι πάντα όταν φτιάχνεις ένα δρόμο μπορεί να υπάρχουν μικρές ή μεγαλύτερες αντιδράσεις. Και σε αυτό καταλήξαμε και χαίρομαι διότι καταλαβαίνω και από τον Περιφερειάρχη, και από τους Αντιπεριφερειάρχες, ότι υπάρχει συμφωνία, ως προς το βασικό πλαίσιο της χάραξης, γιατί χρειαζόμαστε και τη δική σας στήριξη σε αυτήν την προσπάθεια, διότι πάντα μπορεί να υπάρχουν μικρές ή μεγάλες αντιδράσεις. Το οφείλουμε, όμως, το οφείλουμε στους εαυτούς μας, εμείς ως διαχειριστές της κεντρικής εξουσίας, εσείς ως τοπικοί άρχοντες, η Περιφέρεια, οι 8 Δήμοι από τους οποίους περνάει τελικά ο ΒΟΑΚ, να δουλέψουμε όλοι μαζί, έτσι ώστε το έργο αυτό, επιτέλους, να γίνει πραγματικότητα και θα γίνει πραγματικότητα. Όπως θα γίνουν πραγματικότητα και τα μεγάλα, τα υπόλοιπα μεγάλα έργα υποδομών της Κρήτης, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο τόσο απαραίτητο ήταν. Η ταυτόχρονη συζήτηση για την αξιοποίηση της έκτασης του παλιού αεροδρομίου. Είχε δίκιο ο Υπουργός όταν είπε ότι δεν μπορούμε να ανεχθούμε ξανά ένα δεύτερο Ελληνικό. Δεν γίνεται να περάσουν 18 χρόνια με ένα «φιλέτο» δίπλα στην πόλη του Ηρακλείου και να μην έχουμε σχεδιάσει πως θα την αξιοποιήσουμε αυτήν την έκταση. Η διασύνδεση, μικρή και μεγάλη της Κρήτης με τα ηλεκτρικά καλώδια, τα μεγάλα αντιπλημμυρικά, αρδευτικά έργα. Σημαντικότατα έργα υποδομής από την κεντρική κυβέρνηση, το νέο ΕΣΠΑ. Το νέο ΕΣΠΑ, θέλω να πω ότι έχει 8,2 δισεκατομμύρια για τις Περιφέρειες συνολικά. Το οποίο και αυτό ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να είμαστε από τις πρώτες χώρες που θα το ολοκληρώσει και θα μπορέσουμε να θέσουμε αυτούς τους πόρους στη διάθεση των Περιφερειών, έτσι ώστε να αρχίζουν από τώρα να κάνουν το σχεδιασμό τους. Έχουμε, λοιπόν, με άλλα λόγια σημαντικά χρηματοδοτικά εργαλεία. Από το Ταμείο Ανάκαμψης, από το ΕΣΠΑ και θα δουλέψουμε μαζί. Θα δουλέψουμε μαζί για να κάνουμε πράξη το αναπτυξιακό μας όραμα για την Κρήτη. Μια Κρήτη στην οποία θα έλεγα ότι βρίσκονται σε υπερθετικό βαθμό όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας. Φυσική ομορφιά, πολιτισμός, περιβάλλον, αλλά και γνώση, τεχνολογία, καινοτομία. Ένα νησί με μεγάλο μέγεθος, ένα νησί με εξαιρετικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, με ανταγωνιστικό πρωτογενή τομέα. Ναυαρχίδα του τουρισμού. Πρωταγωνίστρια η Κρήτη στην ενεργειακή μετάβαση και τις νέες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Πρωταγωνίστρια και στον τρόπο με τον οποίον αλλάζει ο κόσμος μας και θα ζούμε και την εποχή μετά τον κορωνοϊό. Τεράστιες ευκαιρίες ανοίγονται μπροστά μας για ολόκληρη τη χώρα. Ειδικά για την Κρήτη. Είναι ευκαιρίες τις οποίες δεν θα πρέπει, σε καμία περίπτωση, να αφήσουμε αναξιοποίητες και δεν θα το κάνουμε, γιατί μας ενώνει το ίδιο κοινό όραμα για τον τόπο μας και για το μέλλον του. Και είμαι πολύ αισιόδοξος. Είμαι πολύ αισιόδοξος, ότι καθώς τελειώνουμε με την περιπέτεια του κορωνοϊού ανοίγεται μπροστά μας ένας νέος μεγάλος αναπτυξιακός κύκλος για ολόκληρη τη χώρα και φυσικά για την πατρίδα μας, για την Κρήτη. Και καθώς ετοιμαζόμαστε να ξεκινάμε να υποδεχθούμε τους επισκέπτες για την φετινή τουριστική περίοδο θα ζητήσω ακόμα μία φορά να ακολουθήσουμε το τρίπτυχο «εμβολιαστείτε – προετοιμαστείτε – υποδεχθείτε». Και να μην ξεχνάμε ότι δεν έχουμε τελειώσει ακόμα με τον κορωνοϊό, ότι τα βασικά μέτρα προστασίας πρέπει να τηρούνται. Καταλαβαίνω την κούραση, τη χαλάρωση, την ανάγκη του κόσμου να βγει να εκτονωθεί και τα πράγματα πηγαίνουν καλύτερα σε όλους τους δείκτες. Παρακαλώ όμως, παρακαλώ ειδικά τους τοπικούς άρχοντες να κάνουμε αυτή την επιπρόσθετη προσπάθεια ώστε να μπορούμε να υποδεχθούμε τους επισκέπτες, φίλους μας, με ασφάλεια, να επιστρέψουν στις χώρες τους πίσω με ασφάλεια και να προστατευτούμε πάνω από όλα εμείς οι ίδιοι. Και βέβαια να μπορέσουμε σε όλα τα επίπεδα να ξεπεράσουμε αυτό το τείχος του φόβου που μπορεί να υπάρχει ακόμα για τους εμβολιασμούς για να φτάσουμε στο τείχος της ανοσίας όσο το δυνατόν πιο σύντομα. Αλλά θα τα καταφέρουμε. Και ο Βόρειος Οδικός Άξονας για τον οποίο σήμερα σας μιλήσαμε θα είναι έργο-οδηγός για την Κρήτη. Και, κλείνοντας, δεν μπορώ να μην θυμηθώ και προσωπικά και βιωματικά τις συζητήσεις τις πολλές που είχα με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη για τη μεγάλη σημασία αυτού του έργου. Ο ίδιος έβαλε τη δική του σφραγίδα όσο του το επέτρεπαν τότε οι συνθήκες. Ήξερε όμως και αυτός πολύ καλά ότι χωρίς αυτόν τον δρόμο η Κρήτη δεν θα μπορέσει ποτέ να εκπληρώσει τη μεγάλη της αναπτυξιακή δυναμική. Και, πιστεύω, ότι στο πρόσωπό του τιμούμε όλους αυτούς οι οποίοι οραματίστηκαν, αγωνίστηκαν, έβαλαν ένα λιθαράκι για τη συνολική πορεία της Κρήτης και για να βρισκόμαστε εμείς, σήμερα, σε αυτήν τη θέση, να έχουμε παραλάβει την σκυτάλη. Κάποια στιγμή θα τη δώσουμε στους επόμενους. Αυτή είναι η μοίρα, ξέρετε, των μεγάλων έργων. Συνήθως άλλος τα σχεδιάζει, άλλος τα δημοπρατεί, άλλος τα υλοποιεί, μερικές φορές άλλος κόβει και την κορδέλα. Αν και εδώ, όπως σας είπε ο Υπουργός, το μεγάλο κομμάτι της δουλειάς έγινε από αυτή την Κυβέρνηση. Με ήσυχη τη συνείδηση, απευθύνομαι σήμερα στους συντοπίτες μου και τους λέω ότι η δέσμευση την οποία ανέλαβα προεκλογικά ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης θα γίνει πράξη είμαι εδώ για να σας το ξαναπώ, ο δρόμος αυτός θα γίνει και η Κρήτη θα αποκτήσει, επιτέλους, το δρόμο που της αξίζει. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Ακολουθεί η ομιλία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή: Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι, Στην κυβέρνησή μας δεν αρέσουν τα μεγάλα λόγια. Και ακόμα περισσότερο δεν μας αρέσουν οι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Γι’ αυτό και θα το πω έχοντας πλήρη επίγνωση: Σήμερα είναι μια σπουδαία μέρα για την Κρήτη. Σήμερα μπορούμε πια να πούμε με απόλυτη σιγουριά ότι η Κρήτη αποκτά επιτέλους την Εθνική Οδό που της αξίζει. Νομίζω όλοι καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό έργο είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Ένας αυτοκινητόδρομος που όταν ολοκληρωθεί, θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία. Συνολικού μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων. Εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια. Αλλά και ένα προσωπικό στοίχημα του Πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη. Γιατί η Κρήτη είναι ο τόπος καταγωγής του, είναι ο τόπος του πατέρα του, του αείμνηστου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Και γιατί όλοι γνωρίζουμε την ευαισθησία του για την οδική ασφάλεια. Αλλά και την προσήλωσή του στο να μπει ξανά η πατρίδα μας -έχοντας την Κρήτη ως προπομπό- στον δρόμο της ανάπτυξης. Κι αυτό είναι ένα έργο που υπηρετεί απολύτως και τους δύο αυτούς στόχους: Ασφάλεια και ανάπτυξη. Θυμάμαι πριν ακόμα γίνουμε κυβέρνηση, να συζητάμε με τον Πρόεδρο για τα μεγάλα έργα που πρέπει να γίνουν στη χώρα. Είχε ξεχωρίσει ορισμένα εμβληματικά, με πρώτο από αυτά τον ΒΟΑΚ. Του είχαμε εξηγήσει τα προβλήματα που αντιμετώπιζε το έργο και γιατί καμία κυβέρνηση έως σήμερα δεν είχε καταφέρει να το πραγματοποιήσει. Μας κοίταξε και μας είπε: «Αυτό το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί». Και αυτό ακριβώς κάνουμε σήμερα. Το κάνουμε πραγματικότητα! Όπως ξέρετε, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουμε προετοιμάσει και προχωράμε εντατικά ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων. Το μεγαλύτερο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το 2004-2009, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Ένα πρόγραμμα που έχει κεντρική θέση στην εθνική προσπάθεια για ανάκαμψη μετά την πανδημία. Ένα πρόγραμμα, που θα δημιουργήσει εκατοντάδες θέσεις εργασίας, θα τονώσει σημαντικά την οικονομία και θα συμβάλλει καθοριστικά στην αύξηση του τοπικού ΑΕΠ. Ένα πλάνο έργων σε όλη τη χώρα, που θα βγάλουν ολόκληρες περιοχές από την απομόνωση. Έργα νέα, αλλά και παλαιότερα, τα οποία όμως επί χρόνια είχαν κολλήσει και αντιμετώπιζαν σύνθετα προβλήματα. Έργα, τα οποία με συστηματική δουλειά τα ξεμπλοκάρουμε ένα-ένα, όπως είναι ο Ε65, το Πάτρα-Πύργος, το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο διαγωνισμός για τη Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα. Κυρίαρχη θέση ανάμεσα σε αυτά τα έργα έχει ο ΒΟΑΚ. Είναι -μπορώ να πω- το κλασικό έργο, που έχει ξεκινήσει να συζητιέται εδώ και δεκαετίες, αλλά δεν γινόταν πραγματικότητα. Αυτό ήρθε η ώρα να αλλάξει... Πριν σας πω τι ακριβώς έχουμε κάνει για να φτάσουμε ως εδώ, να πω δυο λόγια για το τι ακριβώς παραλάβαμε: Όπως έχω πει κι άλλες φορές, μια απλή μολυβιά στο χάρτη. Χωρίς συγκεκριμένο σχέδιο, χωρίς χάραξη, χωρίς πλάνο χρηματοδότησης, και με πολύ μικρή – για να μην πω ανύπαρκτη – μελετητική ωριμότητα. Με λίγες αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου. Αρκεί να σας πω ότι δεν είχαμε καν επαρκή γεωτεχνικά στοιχεία, για να μπορεί να εξαχθεί ένα ασφαλές συμπέρασμα ποια έργα μπορούν και ποια έργα δεν μπορούν να υλοποιηθούν στη περιοχή. Ειλικρινά δεν έχω καμία διάθεση να μηδενίσω την όποια συμβολή της προηγούμενης κυβέρνησης. Γιατί εμείς ούτε μικροκομματική εμπάθεια έχουμε ούτε να χαθεί χρόνος χωρίς λόγο θέλουμε. Όμως η πραγματικότητα είναι ότι το έργο που παρουσιάζουμε σήμερα στην ουσία ξεκινάει από το μηδέν. Η απόσταση που διανύσαμε αυτούς τους 22 μήνες είναι τεράστια. Συνοπτικά, τι έχουμε πετύχει λοιπόν: Πρώτον και σημαντικότερο. Χρηματοδότηση. Πολλοί με ρωτάνε γιατί δεν είχε προχωρήσει το έργο μέχρι σήμερα; Ο κυριότερος λόγος ήταν ότι δεν υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για ένα τόσο μεγάλο και σύνθετο έργο. Εμείς εξετάσαμε όλα τα εναλλακτικά σενάρια και καταλήξαμε σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό μοντέλο, που συνδυάζει όλους τους διαθέσιμους πόρους. Με απλά λόγια, για πρώτη φορά έχουμε εξασφαλίσει τους πόρους για το έργο αυτό. Αξιοποιούμε την ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης. Αλλά αξιοποιούμε κυρίως τους πόρους του ΕΣΠΑ. Και πέραν αυτών, εμείς δεν κοροϊδεύουμε τον κόσμο και λέμε ξεκάθαρα ότι αν θέλουμε αυτό το έργο, θα έχουμε διόδια. Κι εδώ θέλω να πω δυο κουβέντες. Όποιος μέχρι σήμερα έλεγε ότι μπορεί να ολοκληρωθεί αυτό το έργο χωρίς να μπουν διόδια, είτε απλώς αγνοούσε την πραγματικότητα, είτε έλεγε συνειδητά ψέματα. Και όποιος ισχυριζόταν ότι δήθεν θα έμπαιναν διόδια... μόνο για τους επισκέπτες και τους τουρίστες, πολύ απλά κορόιδευε τον κόσμο. Κάτι τέτοια ισχυριζόταν η προηγούμενη κυβέρνηση. Όμως δεν είναι αυτή η πολιτική που αξίζουν οι πολίτες εν έτει 2021. Εμείς, κυρίες και κύριοι, δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, δεν λαϊκίζουμε, δεν χαϊδεύουμε αυτιά. Αυτό κάναμε προεκλογικά, αυτό κάνουμε και τώρα. Λέμε την αλήθεια, δίνουμε ρεαλιστικές λύσεις, παρουσιάζουμε το σχέδιό μας και είμαστε εδώ για να το εφαρμόσουμε. Πάμε τώρα στο δεύτερο που έχουμε πετύχει. Το έργο πλέον έχει ολοκληρωμένη χάραξη. Δηλαδή ξέρουμε πολύ απλά από πού ακριβώς θα περνάει ο δρόμος. Την οποία χάραξη, τη βασίσαμε σε επιστημονικά κριτήρια και εργαλεία, όχι σε μικροσυμφέροντα και αλισβερίσια. Πρέπει να πω ότι όλο αυτό το διάστημα ήμασταν σε αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, σχετικά με εκατοντάδες χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που μας ανάγκασαν να τροποποιήσουμε τη χάραξή μας. Αναφέρω ενδεικτικά τα Άπτερα και την περιοχή του Εσταυρωμένου, που μας απασχόλησαν πολύ. Και μέσα από εντατική και συστηματική δουλειά εκατοντάδων μηχανικών και άλλων επιστημόνων, ενιαιοποιήσαμε σε τεχνικό επίπεδο το έργο από την Κίσσαμο ως τη Σητεία. Καταλήξαμε στη χάραξη σε όλον τον άξονα κι αναβαθμίσαμε τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του δρόμου, ώστε να μιλάμε πλέον για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Και επιπλέον, εντάξαμε στο έργο και τη βελτίωση των υφιστάμενων παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων, ενώ δημοπρατήσαμε και έργα αντιμετώπισης κατολισθητικών φαινομένων, σε πολλά σημεία. Τρίτον. Προχωρήσαμε και συνεχίζουμε να προχωράμε εντατικά τη μελετητική ωριμότητα του έργου. Αναθέσαμε πάνω από 16 μελέτες. Ολοκληρώσαμε και για πρώτη φορά καταθέσαμε τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για έγκριση. Τόσο για το μεγάλο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο, όσο και για το τμήμα του ΣΔΙΤ, το Χερσόνησος - Νεάπολη, για το οποίο ήδη ξεκίνησε και η Β’ Φάση του Διαγωνισμού. NEWSLETTER Λάβετε τα καλύτερα του Nextdeal στα εισερχόμενά σας, κάθε μέρα. Παράλληλα, προετοιμάζουμε τα επόμενα βήματά μας. Θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκατομμύρια ευρώ. Τέλος, για το τμήμα Κίσσαμος - Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, προχωρούμε με γοργούς ρυθμούς το κομμάτι Σούδα - Αεροδρόμιο. Και τέταρτον. Μετά από όλα αυτά, για πρώτη φορά μπορούμε να έχουμε σε αδρές γραμμές και ένα χρονοδιάγραμμα του έργου. Εκτιμούμε ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα (Άγιος Νικόλαος ως τη Νεάπολη), ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης. Με άλλα λόγια: Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, τόσα χρόνια συζητιόταν, αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα σε όλα τα επίπεδα και εξασφαλίζοντάς του τις 3 πιο βασικές προϋποθέσεις: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα. Γιατί δεν είχαν γίνει όλα αυτά μέχρι σήμερα; Γιατί απλούστατα ποτέ προηγουμένως δεν είχε γίνει τόσο συστηματική και εντατική δουλειά. Ίσως και ποτέ να μην είχε υπάρξει ξανά τόση αφοσίωση στην επίτευξη αυτού του έργου. Ίσως γιατί ποτέ ξανά ένας Πρωθυπουργός δεν είχε πιστέψει σε αυτό το έργο, όπως ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Με την ευκαιρία οφείλω κι ένα μεγάλο ευχαριστώ και πολλά συγχαρητήρια σε όσους δούλεψαν σκληρά για να το καταφέρουμε αυτό. Στον Γιάννη Κεφαλογιάννη, στον Γιώργο Καραγιάννη και τους υπηρεσιακούς παράγοντες τους Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που στο σύνολό τους κατέβαλαν υπεράνθρωπες προσπάθειες, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της εργασίας που έχει γίνει, αρκεί να σας πω μόνο το εξής: Όσα κάναμε για τον ΒΟΑΚ μέσα σε λιγότερο από 22 μήνες, χρειάστηκαν για το Κόρινθος - Πάτρα 6 ολόκληρα χρόνια!!!! Και μάλιστα για τον ΒΟΑΚ, που είναι ένα έργο… και πολύ πιο σύνθετο και πιο μεγάλο… Κι έτσι, σε λίγα χρόνια, οι Κρητικοί αλλά και οι επισκέπτες του νησιού, να απολαμβάνουν έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, που θα φέρει άμεσα οφέλη σε κάθε επίπεδο: Οδική ασφάλεια. Ταχύτητα στις μετακινήσεις. Τοπική ανάπτυξη. Ενίσχυση του τουρισμού. Θέσεις εργασίας. Προστασία του περιβάλλοντος. Δεν είναι φυσικά αυτό το μόνο έργο που κάνουμε στην Κρήτη. Όπως ξέρετε, επίσης ξεμπλοκάραμε, ξεκινήσαμε και προχωράμε το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Άλλο ένα έργο με τεράστια αναπτυξιακή διάσταση για την Κρήτη και για τον τουρισμό μας συνολικά. Ενώ άρρηκτα συνδεδεμένη με το νέο αεροδρόμιο είναι και η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου Ηρακλείου. Για να προχωρήσει γρήγορα και να μην έχουμε «νέο Ελληνικό», έχουμε καταστρώσει συγκεκριμένο οδικό χάρτη και το κυριότερο έχουμε συνδέσει την υλοποίησή του με την καταβολή των δόσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Εκτός αυτών, όμως, σχεδιάζουμε για το επόμενο διάστημα και σημαντικά υδραυλικά έργα, που με τα συνοδά τους αρδευτικά δίκτυα θα βοηθήσουν τον πρωτογενή τομέα της Κρήτης. Θα προστατεύσουν το περιβάλλον και θα παρέχουν πολύτιμη αντιπλημμυρική προστασία. Συγκεκριμένα, βάζουμε μπρος μέχρι τις αρχές του 2022 την κατασκευή κρίσιμων συμπληρωματικών έργων: Σε φράγματα στο Νομό Λασιθίου, Την κατασκευή φράγματος στο Πλατύ του Νομού Ρεθύμνου και δικτύων άρδευσης στην περιοχή, Καθώς και έργα αξιοποίησης του Υδατικού Δυναμικού του Ταυρωνίτη Ποταμού στο Νομό Χανίων. Συνολικά, μιλάμε για έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό που αλλάζει το νησί. Και έτσι θα ήθελα να κλείσω την ομιλία μου. Ας σκεφτούμε την Κρήτη μετά από μερικά χρόνια. Με έναν υπερσύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Για τον οποίον για πρώτη φορά παρουσιάσαμε σήμερα τα 3 σημαντικότερα στοιχεία: Χρηματοδότηση, δηλαδή πού θα βρούμε τα λεφτά, χάραξη, δηλαδή από πού θα περνάει, και χρονοδιάγραμμα, δηλαδή όχι λόγια στον αέρα αλλά πότε θα γίνει τι. Και επιπλέον, πέρα από τον ΒΟΑΚ, σκεφτείτε την Κρήτη και με ένα αεροδρόμιο αντάξιο της φήμης της σε όλο τον κόσμο. Αλλά και με μια σειρά από έργα που θα προστατεύουν το περιβάλλον και θα διευκολύνουν την καθημερινότητα όλων. Ας σκεφτούμε την τεράστια ώθηση που μπορεί να πάρει το νησί με αυτά τα έργα. Για την ανάπτυξη. Τον τουρισμό. Την ποιότητα ζωής. Μετά από πολλά χρόνια υποσχέσεων χωρίς αντίκρισμα, αυτόν τον τόπο οφείλουμε να παραδώσουμε στους ανθρώπους της Κρήτης. Και αυτό θα κάνουμε. Σας ευχαριστώ πολύ. Ακολουθεί η ομιλία του Γενικού Γραμματέα Υποδομών κ. Γιώργου Καραγιάννη: Αξιότιμε κύριε πρόεδρε της κυβερνήσεως, κύριοι υπουργοί, κύριε περιφερειάρχη, κύριοι δήμαρχοι. Σήμερα σας παρουσιάζουμε τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Ένα σπουδαίο έργο για την Ελλάδα. Ένα σπουδαίο έργο για την Κρήτη. Πριν ξεκινήσουμε όμως την παρουσίαση θα μου επιτρέψετε μια σύντομη προσωπική αναφορά. Όταν πριν 22 μήνες, o Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, μαζί με τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη μας ζήτησαν να ενημερωθούμε πλήρως για τον ΒΟΑΚ, βλέπαμε στα μάτια των συνομιλητών μας απογοήτευση κι ακόμα περισσότερο δυσπιστία. Όλοι τους είχαν κουραστεί από τα πολλά χρόνια ενασχόλησης χωρίς αντίκρισμα. Και σχεδόν κανείς δεν πίστευε πραγματικά ότι αυτό το έργο μπορεί μια μέρα να γίνει πραγματικότητα. Σήμερα, θα ήθελα, πριν ξεκινήσω οποιαδήποτε αναφορά εκ μέρους και του Υπουργού, να ευχαριστήσω από καρδιάς τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου μας, τη μελετητική ομάδα, τους συμβούλους μας και τους προσωπικούς μας συνεργάτες. Η σημερινή ημέρα δεν θα γινόταν ποτέ πραγματικότητα χωρίς όλους αυτούς τους αφανείς ήρωες. Πριν περάσω στην παρουσίαση του έργου, όμως, οφείλω να κάνω μια ιδιαίτερη αναφορά στον άνθρωπο στον οποίον ανήκει το μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας ότι βρισκόμαστε σήμερα εδώ: Στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Από τη πρώτη στιγμή ξεκαθάρισε πως το έργο είναι απόλυτη προτεραιότητά του. Ασχολήθηκε προσωπικά ο ίδιος, παρακολουθούσε την πρόοδό μας σε εβδομαδιαία βάση –και ορισμένες φορές πιο συχνά, πιστέψτε με δεν υπερβάλλω καθόλου. Σε ό,τι χρειάστηκε, λειτούργησε από τη πρώτη στιγμή σαν ασπίδα προστασίας για το Υπουργείο μας. Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστούμε πολύ. Βρισκόμαστε σήμερα στη Κρήτη, ένα τόπο που συνδυάζει φυσικό και ιστορικό πλούτο, εξαιρετικές αναπτυξιακές προοπτικές, έναν τόπο που προσφέρει στην ελληνική οικονομία, ένα τόπο στον οποίο χρωστά η ελληνική πολιτεία, επιτέλους, ένα δρόμο σύγχρονο, ευρωπαϊκό, που να διευκολύνει ανθρώπους και εμπορεύματα να μεταφέρονται με ταχύτητα και πάνω απ’ όλα, με ασφάλεια. Το αίτημα για τον ΒΟΑΚ είναι ένα ζήτημα που οι Κρητικοί το θέτουν εδώ και αρκετά χρόνια μετ’ επιτάσεως και πλέον είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας δείξουμε το έργο που θα πραγματοποιήσουμε στο βίντεο που ακολουθεί. Ο ΒΟΑΚ είναι ένας δρόμος ζωτικής σημασίας για τη Κρήτη, διαπερνά τα μεγάλα αστικά κέντρα του νησιού, συνδέει τις μεγάλες κρίσιμες συγκοινωνιακές υποδομές όπως λιμάνια και αεροδρόμια, εξυπηρετεί την πλειονότητα των τουριστικών υποδομών που φιλοξενούν εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο, χρησιμοποιείται από τη πλειονότητα των χρηστών επιβατικών αυτοκινήτων και ευρύτερα των κατοίκων της Κρήτης. Με λίγα λόγια, γύρω από το Βόρειο Οδικό Άξονα, χτυπάει δυνατά η καρδιά όλης της Κρήτης. Συγκρίνοντας το οδικό δίκτυο της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα και την Κύπρο και ιδιαίτερα το λόγο μήκους αυτοκινητοδρόμων ανά πληθυσμό ή ΑΕΠ, βρίσκει κανείς πως με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η Κρήτη θα διαθέτει: 50,0 χλμ αυτοκινητοδρόμου ανά 100.000 μόνιμους κατοίκους ενώ ο μέσος όρος για την υπόλοιπη Ελλάδα είναι 22,5 χλμ και για τη Κύπρο 38,6 χλμ. Σε όρους ΑΕΠ η Κρήτη θα έχει 3,9 χλμ αυτοκινητοδρόμου ανά 100 εκ. ευρώ, ενώ για την υπόλοιπη Ελλάδα αντιστοιχούν 1,22 χλμ. Συνεπώς, προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα πως η Κρήτη θα έχει μεγάλο συγκοινωνιακό πλεονέκτημα έναντι της υπόλοιπης χώρας μετά την ολοκλήρωση του έργου. Κατατάσσοντας τον ΒΟΑΚ σε σχέση με αντίστοιχα έργα στην Ε.Ε. και συγκρίνοντας κανείς τη Κρήτη με υπόλοιπες νησιωτικές περιοχές της νότιας Ευρώπης, εξάγουμε ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Είναι ξεκάθαρο πως ο ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο υπό υλοποίηση σε μήκος αυτοκινητόδρομο στην Ε.Ε. Ένα μεγάλο έργο, με πολλές τεχνικές δυσκολίες που θα εκτελεστεί, κατά τμήματα, υπό ταυτόχρονη κυκλοφορία και εντός πυκνής αστικής δόμησης. Σε σύγκριση με τη Σικελία, τη Σαρδηνία, τη Κορσική και τη Κύπρο, η Κρήτη θα βρίσκεται σε εξαιρετικό επίπεδο, μετά τη κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου. Όλες αυτές, είναι περιοχές που προσομοιάζουν στη κυκλοφοριακή οργάνωση της Κρήτης και με δεδομένο ότι αποτελούν και ανταγωνιστές είτε σε τουριστικό επίπεδο, είτε στον πρωτογενή τομέα, είναι σημαντικό η Κρήτη να αποβάλλει οποιοδήποτε βαρίδι την εμποδίζει να αναπτυχθεί δυναμικά στο μέλλον. Ενδεικτικά, όπως φαίνεται και στον πίνακα, σε λίγα χρόνια από σήμερα, η Κύπρος με παρόμοια έκταση και παρόμοιο πληθυσμό, θα έχει περίπου 40 χιλιόμετρα λιγότερους αυτοκινητόδρομους από την Κρήτη, ενώ και σε σχέση με νησιά με πολύ μεγαλύτερη έκταση και πληθυσμό όπως η Σαρδηνία, θα είναι επίσης σε καλύτερη κατάσταση. Γενικότερα, όποια σύγκριση και αν επιχειρήσαμε, η Κρήτη με το νέο ΒΟΑΚ προπορεύεται και πλέον αποκτά συγκριτικό πλεονέκτημα. Πάμε τώρα στα τεχνικά στοιχεία το έργου: Ο Νέος ΒΟΑΚ είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που διατρέχει 8 δήμους του νησιού στο βόρειο τμήμα του, με ταχύτητα μελέτης τα 100 χιλιόμετρα την ώρα, που σημαίνει πρακτικά πως το λειτουργικό όριο ταχύτητας θα αγγίζει τα 120-130 χιλιόμετρα την ώρα, με πολλά τεχνικά και υπόγεια έργα, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τους πιο σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης. Ο άξονας έχει διατομή πλάτους 21,5 μέτρων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Θα πρέπει να τονίσουμε, πως εκτός του κύριου άξονα, θα κατασκευαστεί ή θα αναβαθμιστεί και παράπλευρο ή κάθετο οδικό δίκτυο του αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους άνω των 180 χιλιομέτρων κάτι που γνωρίζουμε καλά ότι απασχολεί όλους τους Κρητικούς Θα εξασφαλιστεί έτσι η απρόσκοπτη πρόσβαση από και προς το δρόμο με αναβάθμιση μεγάλου μέρους και του τοπικού δικτύου. Πάμε τώρα στα επιμέρους τμήματα. Βλέποντας τη Κρήτη και το έργο από τα δυτικά προς τα ανατολικά, ξεκινάμε με το τμήμα Κίσσαμος - Χανιά μήκους 37,5 χιλιομέτρων, εκτιμώμενου κόστους 180 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο τυπικά έχει ενταχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης, αλλά ήδη ωριμάζει μελετητικά και δηλώνουμε ξεκάθαρα πως πρόκειται να ασκήσουμε ως Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμά μας αυτό. Προχωράμε στο μεγάλο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο που έχει μήκος 157,5 χιλιόμετρα το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω της Σύμβασης Παραχώρησης με εκτιμώμενο κόστος τα 1,32 δις €. Το κομμάτι αυτό περιλαμβάνει: 26 σήραγγες μονού κλάδου και συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ. 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και την αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου Και τη κατασκευή άνω των 150 χλμ. παράπλευρου δικτύου Το τμήμα αυτό θα χρηματοδοτηθεί από κοινού από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Στο κομμάτι του ΣΔΙΤ, το Χερσόνησος - Νεάπολη, έχει μήκος περίπου 22,5 χλμ., με εκτιμώμενο προϋπολογισμό τα 290 εκ. ευρώ και περιλαμβάνει: 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους 12 γέφυρες μονού κλάδου μήκους 1,7 χλμ. 5 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 6,75 χλμ. 1 cut & cover διπλού κλάδου μήκους 215 μ Οι δημόσιοι πόροι που απαιτούνται για την υλοποίηση του ΣΔΙΤ θα εξασφαλιστούν αποκλειστικά από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ανατολικότερα, στο κομμάτι των Δημοσίων έργων μετά τη Νεάπολη, συναντάμε το τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος, μήκους 14 χιλιομέτρων με κόστος 145 εκ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης επίσης και θα δημοπρατηθεί έως τις αρχές του 2022. Παράλληλα μετά τον Άγιο Νικόλαο, μελετώνται τμήματα ως τη Σητεία που αναμένονται να δημοπρατηθούν με το νέο έτος ,όταν εξασφαλιστεί πλήρως και η χρηματοδοτησιμότητά τους, κυρίως από το Καλό Χωριό ως τη Παράκαμψη της Παχειάς Άμμου. Καταλαβαίνετε λοιπόν πρόκειται για έργο χειροπιαστό, για μελέτες κανονικές και όχι για άλλη μια επικοινωνιακή φιέστα όπως συνηθίζεται να γίνεται. Ποια είναι όμως τα τόσο σημαντικά οφέλη που κάνουν αυτό το έργο τόσο σημαντικό; Υπάρχουν κυρίως 6 σοβαροί λόγοι γι’ αυτό. Τα ζητήματα Οδικής Ασφάλειας Η Εξοικονόμηση χρόνου ταξιδιού και μείωση της χρονοαπόστασης. Η Μείωση κόστους μεταφοράς των προϊόντων Η Τουριστική Ανάπτυξη Η Αύξηση θέσεων εργασίας Τα Περιβαλλοντικά Οφέλη Πρώτον και σπουδαιότερο κατά την άποψή μου, είναι ότι η Κρήτη έχει τη θλιβερή πρωτιά με 84 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 49. Το 2021 είναι αδιανόητο να χάνονται τόσες ζωές νέων ανθρώπων στην άσφαλτο. Με το Νέο ΒΟΑΚ τα επίπεδα οδικής ασφάλειας του δρόμου θα βελτιωθούν θεαματικά και ο ρυθμός μείωσης των ατυχημάτων θα διπλασιαστεί. Η εικόνα εγκατάλειψης δεν αξίζει ούτε στη Κρήτη, ούτε πουθενά στην Ελλάδα και μία ζωή χαμένη, φέρνει πίσω της ένα σοβαρό κοινωνικό και οικονομικό πλήγμα στο σώμα της ελληνική κοινωνίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η Κρήτη έχει τετραπλάσιο ποσοστό θανατηφόρων ατυχημάτων σε σχέση με το μέσο όρο της επικράτειας. Ποσοστό απαράδεκτο που πρέπει να μειωθεί άμεσα. Στην Αττική που συμβαίνει το 53% των συνολικών ατυχημάτων, το ποσοστό των θανατηφόρων είναι μόλις 3%, ενώ στην Κρήτη, με τα στοιχεία του 2019, το αντίστοιχο ποσοστό, προσεγγίζει το 30%. [Ο Αντώνης Αναστασάκης, επαγγελματίας οδηγός μας δίνει τη δική του ματιά για τη σημαντικότητα του ΒΟΑΚ στην οδική ασφάλεια]. Δεύτερον, με τη νέα χάραξη μειώνεται αισθητά ο χρόνος για να διασχίσει κανείς τη Κρήτη από τη μία άκρη ως την άλλη έως και 30%, φέρνοντας τους ανθρώπους πιο κοντά και κάνοντας τα διανομαρχιακά ταξίδια πολύ πιο εύκολα. Οι δρόμοι και τα μεγάλα έργα φέρνουν τους ανθρώπους πιο κοντά και κάνουν τη ζωή όλων μας καλύτερη. Τρίτον, η μεταφορά των προϊόντων θα γίνεται με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα και πολύ μικρότερο κόστος, βελτιώνοντας αισθητά την ανταγωνιστικότητα των τοπικών παραγωγών. Η ελληνική οικονομία χρειάζεται ανταγωνιστικά ποιοτικά ελληνικά προϊόντα και το κόστος μεταφοράς τους στη νησιωτική Ελλάδα με το ιδιαίτερο γεωμορφολογικό ανάγλυφο, αποτελεί παράγοντα σοβαρής υστέρησής τους στο διεθνές πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον. [Ας ακούσουμε έναν νέο αγρότη για το πως πραγματικά μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητά του ο νέος δρόμος]. Τέταρτον, ο νέος δρόμος αναμένεται να επιδράσει ιδιαίτερα θετικά στην τουριστική ανάπτυξη του νησιού, προσελκύοντας υψηλότερο επίπεδο τουρισμού συνδέοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τα σημεία υποδοχής, λιμάνια και αεροδρόμια, αφαιρώντας από το μυαλό κάθε τουρίστα τη πιθανή ταλαιπωρία που ενδεχομένως να αντιμετώπιζε αν ήθελε να επισκεφθεί όλα τα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος. [Στο επόμενο βίντεο ένα ξενοδόχος θα μας δώσει τη δικιά του οπτική για τα οφέλη του ΒΟΑΚ. Αξίζει να τον ακούσουμε]. Πέμπτον, η κατασκευή του ΒΟΑΚ υπολογίζεται πως θα προσφέρει από 90.000-130.000 νέες θέσεις εργασίας στο νησί, τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και για χρονικό ορίζοντα έως τα 30 επόμενα έτη, συμβάλλοντας καθοριστικά σε όλους τους τομείς της τοπικής οικονομίας. Είναι σημαντικό να καταλάβει κανείς πως τα κεφάλαια που θα επενδυθούν στην Κρήτη τόσο με το ΒΟΑΚ όσο και με το αεροδρόμιο του Καστελίου θα δημιουργήσουν μια νέα δυναμική στο νησί. Μετά από παραπάνω από 10 χρόνια κρίσης, η χώρα χρειάζεται επενδύσεις και στον ΒΟΑΚ, η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων και εταιριών, μαζί με το κομμάτι της δημόσιας επένδυσης, θα αποτελέσει καταλύτη για την ισχυρή ανάκαμψη και του δείκτη της απασχόλησης στη περιοχή. [Ένας κρητικός μηχανικός μας λέει για το πως μπορεί ο νέος δρόμος να οδηγήσει τη νέα προσπάθεια ανάκαμψης της νήσου. Είναι οι άνθρωποι και οι ιστορίες τους, αυτοί για τους οποίους προχωράμε το έργο. Σε αυτούς λογοδοτούμε και σε εκείνους χρωστάμε ένα καλύτερο μέλλον]. Και έκτον, όλα αυτά θα γίνουν με απόλυτη προσήλωση στη προστασία του περιβάλλοντος, μειώνοντας τους ατμοσφαιρικούς ρύπους και υπογειοποιώντας μεγάλο τμήμα του έργου προκειμένου να αποφευχθεί τόσο η ηχορύπανση όσο και η οπτική όχληση κατοίκων και επισκεπτών. Είναι υποχρέωση όλων μας να σεβόμαστε το περιβάλλον και μπορώ να σας διαβεβαιώσω πως ήταν εξαρχής απαράβατος όρος στο σχεδιασμό του έργου η προστασία του περιβάλλοντος και της ποικιλομορφίας του νησιού. [Μια νέα επαγγελματίας εξηγεί τα πολλαπλά περιβαλλοντικά οφέλη του έργου]. Όπως βλέπετε και με τα μάτια σας πλέον, ένα έργο που για δεκαετίες φάνταζε αδύνατο να υλοποιηθεί, πλέον όχι μόνο ωριμάζει με ταχείς ρυθμούς, αλλά σύντομα η Κρήτη θα έχει ένα τεράστιο νέο έργο που θα δώσει ώθηση στην οικονομία και τις προοπτικές της. Το έργο αυτό αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τον Υπουργό Κώστα Καραμανλή, αλλά επιτρέψτε μου να πω και για τη δική μου θητεία ως Γενικός Γραμματέας. Με μεγάλη ικανοποίηση βλέπουμε σήμερα την πρόοδο που έχουμε επιτύχει. Αλλά θα είναι ακόμα μεγαλύτερη η ικανοποίηση όταν δούμε μια μέρα -από όπου κι αν βρισκόμαστε- τους κόπους μας να ανταμείβονται και τον ΒΟΑΚ να παραδίδεται στην κυκλοφορία. Πλέον ξέρουμε με σιγουριά ότι αυτή η μέρα θα έρθει. Και δεν θα αργήσει. Και θα έρθει με σκληρή δουλειά. Με τη στήριξη του ίδιου του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που από τη πρώτη στιγμή ήταν δίπλα μας. Αλλά και με τη σύμπλευση ολόκληρης της κοινωνίας της Κρήτης στην κοινή μας προσπάθεια. Σας ευχαριστώ πολύ. Ακολουθήστε το Nextdeal.gr στο Google News .
Κυριάκος Μητσοτάκης: Στόχος του πράσινου πιστοποιητικού η διευκόλυνση των ταξιδιών Στη σημασία της γρήγορης έκδοσης πράσινου πιστοποιητικού εμβολιασμού για τη διασφάλιση της ελεύθερης διακίνησης των Ευρωπαίων πολιτών αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός... Nextdeal newsroom, 10/05/2021 - 19:36 10/5/2021
Αισιοδοξία Μητσοτάκη για το καλοκαίρι στην τηλεδιάσκεψη του Smart Covid-19 Management Group Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έλαβε μέρος το πρωί στην τηλεδιάσκεψη των ηγετών των χωρών του Smart Covid-19 Management Group. Οι ηγέτες... Nextdeal newsroom, 05/05/2021 - 15:40 5/5/2021